SAMHÄLLE
 

Bredband och konsumentmakt

Plats: Kongresshall C
Datum: 2010-10-26
Tid: 13:40-15:10

Med tillgång till öppna nät och med verktyg som Bredbandskollen kan konsumenterna utvärdera och välja Internetoperatör, inte minst för mobilt bredband. Men finns förutsättningarna för att bredbandsmarknaden ska bli just en marknad? Seminariet tar upp de politiska målen för bredbandsutbyggnaden och de hinder som finns på vägen.

Talare:  

Patrik Fältström

Cisco
Moderator

Kajsa Frisell

Bredbandsforum
De politiska målen
I bredbandsstrategin som presenterades i november 2009 utgjorde bildandet av ett bredbandsforum för samverkan en prioriterad åtgärd. Åsa Möller kommer att berätta om Bredbandsforums arbete så här långt och om målen för bredbandstillgängligheten i landet.
Ladda ner presentation: KajsaFrisell-Bredbandsforum.pdf

Crister Mattsson

Acreo
Affärsmodeller för öppna nät
Vad är egentligen ett öppet nät, och vilken är nyttan med det?

Rickard Dahlstrand

.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Den mobila bredbandskartan
Ladda ner presentation: RickardDahlstrand-BBK.pdf

Jonas Birgersson

Labs2
Därför är fiber viktigaste infrastrukturfrågan
Investeringar i fiber är den mest lönsamma investering som ett land, en region eller en stad kan göra - I Sverige uppfann vi den modell som på bäst sätt förenar det naturliga monopolet (en fiber till varje boning - inte två till hälften) och den helt fria marknaden där de som vill erbjuda och använda tjänster kan mötas med så låga trösklar som möjligt.

Jon Karlung

Bahnhof
Operatörsperspektivet

Pontus Walck

Juliagruppen
Paneldebattör