MEDIA
 

Distributionen: Många vägar till publiken

Plats: Kongresshall B
Datum: 2010-10-26
Tid: 15:30-17:00

Distributionen, den fysiska länken mellan producent och konsument, har revolutionerats på flera sätt av utvecklingen. Bland annat blir allt fler prosumenter, alltså både producenter och konsumenter. Distributionen är inte längre heller en självklart trång sektor, och den är inte begränsad på samma sätt som förr. Vi fokuserar på två områden här: Tidningarna som önskar sig läsplattor för att kanske göra dyra tryckerier överflödiga, och etermedia som sett Internet snarare göra distributionen svårare och dyrare.

Talare:  

Anna Serner

Tidningsutgivarna
Moderator

Fredrik Strömberg

Bonnier Tidskrifter
Mag+ - en publiceringsplattform för tidskrifter
Ladda ner presentation: Stromberg_tablets.pdf

Elin Olofsson

Mktmedia
Public service på kommersiella tidningsplattformar
I ett Sverigeunikt projekt, initierat av SVT och Mktmedia, publicerar ÖstersundsPosten och Länstidningen i Jämtland sedan i maj i år SVT:s lokala och regionala nyhetsprogram Mittnytt på sina sajter. Vad innebär det att public service levererar journalistiskt innehåll till kommersiella mediesajter? Vem vinner på samarbetet och vem förlorar? Och viktigast av allt - vad säger publiken?
Ladda ner presentation: ElinOlofsson-SVT-tidning.pdf

Erik Kruse

Ericsson Multimedia
Fler uppkopplade produkter - nya möjligheter
Bredband förändrar hur vi konsumerar och producerar tjänster nu och i framtiden och när fler och fler produkter blir nätverkade - vad innebär för individ, företag och samhälle?
Ladda ner presentation: ErikKruse-FleraVagar.pdf