![]() |
POSITIONERING |
![]() |
Positionsbaserade tjänster
Plats: | Rum 202 |
Datum: | 2010-10-26 |
Tid: | 13:40-15:10 |
Väder, kaféer med surfzoner och närmaste bankkontor är några exempel på tjänster som finns idag och som utnyttjar användarens position för att ge bästa möjliga svar. På det här seminariet presenteras en rad tjänster och vi får ta del av grundarnas erfarenheter av vad som fungerar och inte fungerar.
Talare: | ||
![]() |
||
![]() |
Tomas Wennströmvackertvader.se
Positionskrigets vinnare: Plattformen
När positionsbaserade tjänster går från hett till hygienfaktor krävs en ny robust infrastruktur för att georeferera världen. Just nu pågår ett race mellan webbvärldens största it-företag och startups för att skapa just en sådan plattform. Vinnaren på marknaden för positionsbaserade tjänster är inte det företag som skapar bäst tjänster, det är det företag som erbjuder bäst plattform för andra att bygga tjänster på. Ladda ner presentation: Wennstrom-Geodata.pdf
|
|
![]() |
Trond BuggeFuture Rewind
Den förlorade positionen?
Om idéerna som var stora men för tidiga, visionerna som sprack, institutionerna och investerarna som inte ville ta risk, och positionen vi en gång hade som nu är förlorad. Plus en idé på hur ting kan snos :-) Ladda ner presentation: TrondBugge-Location.pdf
|
|
![]() |
Ola FernvallICA Sverige
ToGoWalla - ICA testade positioneringstjänster
När ICA lanserade ICA To Go, butiker inriktade på färdiga måltider, prövade man det växande fenomenet Gowalla som marknadsföringskanal. ICA tog tillsammans med Deportivo fram applikationen ToGowalla och drog igång en tävling för att få användarna att checka in. Ladda ner presentation: Fernvall-ICAToGowalla.pdf
|