Stockholm Waterfront 23-24 november 2015

24 Nov
Innovation & framtidens skola Arrangör Vinnova

Den svenska skolan står inför mycket stora utmaningar. Kan innovation och teknik vara avgörande nycklar till en utveckling av lärandet?

Den svenska skolan står inför mycket stora utmaningar. Lärarbrist, kunskapsresultat, likvärdighet, arbetsmiljö, integration och digitalisering är områden där radikala förändringar står för dörren, och många menar att innovation och teknik kan vara avgörande nycklar till en positiv och nödvändig utveckling av skolan och lärandet. Därför stödjer Sveriges innovationsmyndighet VINNOVA sedan 2014 ett stort antal innovationsprojekt för den svenska skolan.

Detta program lyfter möjligheterna med utbildningsinnovation och visar hur en ny typ av skola skulle kunna se dagens ljus. Deltagarna får ta del av några av de mest spännande internationella och svenska innovationsprojekten inom utbildningsområdet just nu. Under dagen kommer föreläsare, innovatörer och vår Innovationspanel att diskutera innovation och digitalisering som en ny kraft inom skolutvecklingen – och vad som behöver göras framöver.

Under hösten kommer VINNOVA att fortlöpande presentera ytterligare namn på medverkande deltagare.

Hashtaggar: #EdTechSwe  #VINNOVAskola

Plats A1

Länk till programpunkten

Keynote-sessions

Talare

Plats M1

Länk till programpunkten

Fika

Plats C3
Språk English

Länk till programpunkten

An international perspective on education innovation and digitalisation Läs mer

Innovation in education is booming. New ways of learning, new technology and new interaction and communication is transforming education, teaching and leadership. During this seminar, we’ll meet a series of inspiring presentations from international experts and researchers.

What has been done in the field of education innovation around the world? What are the implications and what is about to happen? Speakers from England, Denmark, Finland and the US gives their perspectives, followed by a panel discussion on international trends and lessons learnt.

 

Talare

  • Sue Sentance

    Sue Sentance   Senior Lecturer

    Senior Lecturer in Computer Science Education, King’s College London & Research Coordinator for Computing At School, England. Sue will present on the implementation of the Computing curriculum in all schools in England. Läs mer

  • lauri_kasvokuva_250px

    Lauri Järvilehto   CEO Lightneer Inc

    PhD, grundare av Academy of Philosophy i Finland, serieentreprenör och författare till flera storsäljande böcker om lärande, spel och tänkande, bl.a. en bok om kreativt och roligt lärande tillsammans med Rovio (Angry Birds). Lauri har precis deltagit i det uppmärksammade forumet Ny Utbildning i Finland, som på regeringens uppdrag nyligen presenterade djärva förslag på modernisering av det finska utbildningssystemet.
    Läs mer

  • andreas_aurelius
  • oliver_quinlan

    Oliver Quinlan   Programme Manager: Digital Education

    Oliver is a writer, researcher and educator. He has been a school teacher, a university lecturer in education, and now manages digital education research projects for UK innovation charity Nesta. Läs mer

Plats M1

Länk till programpunkten

Lunch

Plats A1

Länk till programpunkten

Keynote-session

Talare

  • parsons_250

    Kathryn Parsons   Grundare, Decoded

    Kathryn Parsons är grundare av det digitala utbildningsföretaget Decoded, och var med på Business Insiders lista över 30 Most Important Women Under 30 In Tech. Läs mer

Plats C3
Språk Svenska

Länk till programpunkten

Morgondagens digitala skola Läs mer

En sak är säker, framtiden kommer vare sig vi vill eller inte. Men vad behöver skolan tänka på och förändra redan idag, för att eleverna ska bli rätt rustade för att möta morgondagen? Här är frågorna många! - Vilken teknik är smart att satsa på? Vad är trender och vad är hållbara utvecklingstendenser? Hur kan vi styra, leda och organisera skolan och lärandet för att det ska vara relevant? Finns det saker som skolan kanske bör sluta göra för att frigöra resurser till helt nya saker?

Under detta spännande pass får vi lyssna på vinnarna i VINNVOAs utlysning som syftar till att driva omfattande tankemässig förändring kring digitaliseringen i skolan och därmed fungera som katalysatorer för den framtida utvecklingen.

Talare

  • andreas_aurelius
  • alex_alvsilver
  • carl_heath

    Carl Heath   Researcher & Designer

    Carl Heath is a researcher and designer at Interactive Institute Swedish ICT, which explores future user experiences through human-centered information and communication technology. Läs mer

  • FredrikHeintz
  • preben_wiik

    Preben Wik   Vd

    By taking advantage of the recent development of social robots that interact naturally with humans using natural language, speech and gestures, we want in this project to create innovative, exciting and individualized learning for all pupils of different ages and in diverse disciplines. Läs mer

  • emelie_dahlstrom

    Emelie Dahlström   Generalsekreterare

    Emelie Dahlström är generalsekreterare för Kodcentrum, en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande Hon är statsvetare, social entreprenör och medgrundare av Sveriges första klädbibliotek Lånegarderoben. Läs mer

Plats M1

Länk till programpunkten

Fika

Plats C3
Språk Svenska

Länk till programpunkten

EdTech i Sverige – om digitala start-ups i skolans värld Läs mer

Hur utvecklar vi smarta digitala verktyg för skolan? Hur får vi dem att fungera i skolan? Hur skapar man lönsamma digitala verktyg? Hur ser morgondagens digitala läromedel ut och hur ser de nya affärsmodeller ut som gör nytänkande lönsamt för alla parter? Hur ser den framväxande utbildningsteknologi-branschen ut?

Detta pass lyfter fram konkreta exempel från heta innovationsprojekt, varefter en fördjupande diskussion sker med vår Innovationspanel. Medverkar gör bland annat svenska PeppyPals, Dugga, och DigiExam.

Moderator(er)

  • karin_nygards

    Karin Nygårds   Grundskollärare

    Karin Nygårds är grundskollärare och undervisar i sitt eget ämne "Digitalkunskap", en blandning av kodkunskaper och frågor om säkerhet, integritet och upphovsrätt. Läs mer

  • hans_renman

    Hans Renman   Utbildningsentreprenör

    Hans Renman är före detta lärare och rektor, numera utbildningsentreprenör och föreläsare. Han har arbetat som strateg för skolans digitalisering på SKL och har just nu bland annat uppdrag åt VINNOVA inom ramen för deras skolinnovations-utlysningar. Läs mer

Panel

  • Susanne_Kjallander
  • peter_karlberg

    Peter Karlberg   Undervisningsråd

    Peter arbetar sedan 2001 med projektet IT i skolan på Skolverket. Han representerar Sverige i flera internationella sammanhang bl.a. det europeiska skoldatanätet, EUN. Under senare år har han särskilt intresserat sig för användandet av data för att utveckla såväl undervisning som själva lärandet, det som kallas learning analytics och han leder arbetet avseende skolsektorn i det EU-finansierade LACE-projektet.
    Läs mer

  • FredrikHeintz
  • Patricia Diaz

    Patricia Diaz   Språklärare, författare, föreläsare

    Språk/förstelärare och arbetslagsledare på Mikael Elias gymnasium i Stockholm. Föreläser och håller workshops om hur digitala resurser kan användas för att förbättra och effektivisera det formativa arbetet och därmed även elevernas lärande. Läs mer

  • carl_heath

    Carl Heath   Researcher & Designer

    Carl Heath is a researcher and designer at Interactive Institute Swedish ICT, which explores future user experiences through human-centered information and communication technology. Läs mer

  • nima

    Nima Marefat   Grundare, COO

    DigiExam grundades i Stockholm 2011, utifrån en enkel ide: att göra det effektivare att skriva och rätta prov. Idag är DigiExam den ledande leverantören av digitala prov i Norden, med ca 200 anslutna läroverk. Läs mer

  • paulina_olsson

    Paulina Olsson   Business Development & Marketing Manager

    Paulina Olsson jobbar på Peppy Pals som är världens första digitala EQ-spel för barn 2-6 år med syfte att på ett innovativt, lekfullt och humoristiskt sätt lära barn om empati, känslor och samarbete. Läs mer

Plats C3
Språk Svenska

Länk till programpunkten

Testmiljöer som driver långsiktig förändring Läs mer

Det finns många bra initiativ för att använda digitaliseringens möjligheter i undervisningen. Men det behövs strukturer som kan fånga upp och ta vid där initiativen inte räcker till. Under hösten startar fem spännande testmiljöer sin verksamhet med syftet att vara motorer för svenska skolor och svensk undervisning i att ta till sig och använda digitaliseringens möjligheter. Det är breda, långsiktiga samarbeten där både kommuner, skolor, läromedelsförlag och IT-utvecklare ingår och som inriktar sig mot vissa områden, t ex simuleringsteknik i undervisningen, aktivt lärande med hjälp av IT och framtidens fjärrundervisning över internet.

Detta pass presenterar några av dessa projekt, kommenterade av experter i vår Innovationspanel.

Moderator(er)

  • karin_nygards

    Karin Nygårds   Grundskollärare

    Karin Nygårds är grundskollärare och undervisar i sitt eget ämne "Digitalkunskap", en blandning av kodkunskaper och frågor om säkerhet, integritet och upphovsrätt. Läs mer

  • hans_renman

    Hans Renman   Utbildningsentreprenör

    Hans Renman är före detta lärare och rektor, numera utbildningsentreprenör och föreläsare. Han har arbetat som strateg för skolans digitalisering på SKL och har just nu bland annat uppdrag åt VINNOVA inom ramen för deras skolinnovations-utlysningar. Läs mer

Talare

Panel

  • Susanne_Kjallander
  • peter_karlberg

    Peter Karlberg   Undervisningsråd

    Peter arbetar sedan 2001 med projektet IT i skolan på Skolverket. Han representerar Sverige i flera internationella sammanhang bl.a. det europeiska skoldatanätet, EUN. Under senare år har han särskilt intresserat sig för användandet av data för att utveckla såväl undervisning som själva lärandet, det som kallas learning analytics och han leder arbetet avseende skolsektorn i det EU-finansierade LACE-projektet.
    Läs mer

  • FredrikHeintz
  • Patricia Diaz

    Patricia Diaz   Språklärare, författare, föreläsare

    Språk/förstelärare och arbetslagsledare på Mikael Elias gymnasium i Stockholm. Föreläser och håller workshops om hur digitala resurser kan användas för att förbättra och effektivisera det formativa arbetet och därmed även elevernas lärande. Läs mer

  • carl_heath

    Carl Heath   Researcher & Designer

    Carl Heath is a researcher and designer at Interactive Institute Swedish ICT, which explores future user experiences through human-centered information and communication technology. Läs mer

  • jan_hylen

    Jan Hylén   Utbildningsanalytiker

    Jan Hylén är är utredare och analytiker inom utbildningsområdet. Han har en bakgrund från Skolverket och Utbildningsdepartementet och stor erfarenhet av internationellt arbete för EU, OECD och UNESCO. För närvarande är han också projektledare för Läraktiv.
    Läs mer

Plats M1

Länk till programpunkten

Mingel

Anmälan

Att gå på ett evenemang på Internetdagarna kostar endast 1 000 kronor (ex moms). Varje evenemang har ett begränsat antal platser – först till kvarn. Passa också på att gå på något av de evenemang som arrangeras den andra dagen! Ta en titt på evenemangssidan – vi hoppas att du hittar något för dig under båda Internetdagarnas dagar.

Möjlighet att anmäla sig kommer upp på internetdagarna.se i höst.