En dag fullspäckad av diskussioner, tips och best practice om hur du anpassar dig till sociala mediers konstanta utveckling. I år får du lära dig mer om hur du tampas med nya regler och vägar för att skapa bäst effekt i sociala medier.
Hur sätter man en strategi när man ständigt måste anpassa sig till det föränderliga? Digitalsnack – Social mediebyrå arrangerar för tredje året Internetdagarnas sociala mediespår. Digitalsnack driver Sveriges största podcast inom sociala medier och är en fullservicebyrå inom sociala medier.
Under denna dag kommer vi fördjupa oss i vad som just nu påverkar vår närvaro på och vårt förhållningssätt till sociala medier, exempelvis Schrems II-domen och den organiska räckvidden som ständigt sjunker. Hur ska man tänka för att få maximal effekt för sina investerade pengar?
Ljud och musik i sociala medier har under många varit ett komplement. Men nu vänder trenden. Ljudet har blivit en viktig del för att budskapet i sociala medier ska få en större effekt. Influencers - Goodfluence - Badfluence? Hur ska vi tänka när makten i sociala medier förflyttas till några enskilda individer? Hur påverkas hjärnan av vår användning av sociala medier? Svaren får vi av första forskningsingenjör Irene Perini som med magnetkamera studerar hur sociala interaktioner påverkar hjärnan.
Dagen avslutas med ett guldvinnande bidrag och best practice från SCB som lyckats få flera tiotusentals att älska statistik på Instagram. Hör hur de lyckades genom att skapa en strategi och taktik helt efter Instagrams alla regler.
Digitalsnack,
Digitalsnack är en fullservice byrå inom sociala medier och drivs av entreprenörerna Cecilia Victoria Kärrberg och Jenni Laapotti. Tillsammans driver de även Digitalsnack - Social mediepodd, Sveriges största podcast om sociala medier.
Program för detta temaspår
Försnack
Keynote: Whitney Phillips, medieforskare
Välkommen och inledning
Moderatorerna Cecilia och Jenni från Digitalsnack inleder sociala mediespåret 2021.
Cecilia Victoria Kärrberg, vd, Digitalsnack Social mediebyrå
Cecilia Victoria Kärrberg är vd och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Jenni Laapotti driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar för tredje året i rad Internetdagarnas spår om sociala medier.
Jenni Laapotti, COO, Digitalsnack Social mediebyrå
Jenni Laapotti är operativ chef och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Cecilia Victoria Kärrberg driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar för tredje året i rad Internetdagarnas spår om sociala medier.
En miljard data kan inte ha fel - det fungerar på sociala medier
Vad kan man utläsa från 1 miljard interaktioner på Facebook, Instagram och Twitter? Jonas från teknikplattformen Bumblewing visar på skillnader i vad som fungerar för offentliga respektive privata aktörer samt huvudsakliga skillnader mellan hur vi som privatpersoner använder sociala medier jämfört med företag och organisationer. Få ett faktabaserade perspektiv på hur du uppnår influens i sociala medier!
Jonas Tulldahl, vd och grundare Bumblewing
Teknikentreprenör med passion för både sociala medier och data. Vd och grundare av Bumblewing. En av pionjärerna inom området faktabaserad analys av influens i sociala medier.
Allt du behöver veta om Schrems II-domen
Den 16 juli 2020 meddelades den nya Schrems II-domen vilket fått betydande konsekvenser för hur vi i Europa använder amerikanska tjänster för att lagra personuppgifter. Men exakt hur påverkar det oss? Vad behöver vi göra för att vara lagliga?
Under detta pass gästas vi av advokaten Katarina Ladenfors som reder ut:
- Vad är och betyder Schrems II?
- Hur ska vi förhålla oss till Schrems II-domen?
- Steg-för-steg guide för vägledning kring Schrems II
Vi kommer även ha tid över för era frågor, så skriv i chatten!
Katarina Ladenfors, advokat/partner på Advokatfirman MarLaw
Katarina Ladenfors är en flitigt anlitad föreläsare och specialist inom marknadsrätt, immaterialrätt, it-rätt, avtalsrätt och integritetsskyddsjuridik (PuL).
3 tips för att lyckas med annonsering efter iOS14
Vi har tillgång till ett av världens mest kraftfulla verktyg för annonsering via Facebook Ads Manager. Men hur gör man för att lyckas nå ut på bästa sätt via annonsering? Digitalsnacks campaign manager Fanny och Jenni ge dig 3 tips för att lyckas med annonsering i sociala medier – efter IOS14 uppdateringen.
Jenni Laapotti, COO, Digitalsnack Social mediebyrå
Jenni Laapotti är operativ chef och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Cecilia Victoria Kärrberg driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar för tredje året i rad Internetdagarnas spår om sociala medier.
Fanny Hanngren, Campaign manager
Fanny är Digitalsnacks annonseringsproffs och har senaste året haft ett vakande öga på utveckligen kring annonsering efter iOS14 uppdateringen.
5 min paus
Ljud på! Hur audio blivit den viktigaste komponenten för innehåll i sociala medier
För bara ett par år sedan hade de alla flesta sociala medieanvändare ljudet av. "Sound on" gifar skapades för att uppmärksamma mottagaren att sätta på ljudet. Men det var då....
En pandemi senare har ljudet fullkomligt exploderat! Anledningen? Vi har spenderat mer tid hemma där "mute" inte behövts lika mycket. En annan är TikToks explosiva spridning av sina TikTok-challenges och Clubhouse som slog ner som en blixt från klar himmel. Under detta pass kommer Hannah Digitalsnacks content manager och Digitalsnacks VD Cecilia, prata mer om ljudets betydelse för att nå ut i sociala medier, idag och i framtiden.
Hannah Carlson, Content Manager
Hannah är Digitalsnacks contentproffs med en extra superkraft inom rörlig video för sociala medier
Cecilia Victoria Kärrberg, vd, Digitalsnack Social mediebyrå
Cecilia Victoria Kärrberg är vd och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Jenni Laapotti driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar för tredje året i rad Internetdagarnas spår om sociala medier.
Influencers - makt, miljoner och möjligheter
Influencers är vår tids nya älsklingar, men också tidernas minst granskade makthavare. Med sin miljonpublik formar de en helt ny generation genom sina Instagram-flöden – och påverkar i allra högsta grad våra köpbeslut.
Men hittills har kunskapen om fenomenet generellt varit låg, vilket har lett till något av ett vilda västern-landskap där det är otydligt vem som tar ansvar för vad. Vad händer när marknaden stabiliserar sig – och vad är värt att satsa på framåt? De prisbelönta Resuméjournalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg guidar dig runt i en värld av möjligheter – men också av halvsanningar, bluffsiffror och smygreklam.
Yasmine Winberg & Julia Lundin, journalister på Resumé Insikt
Yasmine och Julia är journalister på Resumé Insikt och bevakar marknadsförings- och reklamvärlden. 2019 utsågs duon till "Årets journalist" av Sveriges Tidskrifter, bland annat för deras granskningar av influencerbranschen. Dessa resulterade senare i boken "Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier."
Lunch
Hur våra hjärnor regerar på interaktion från sociala medier?
Hur svarar hjärnan på sociala situationer på nätet? Vad händer i hjärnan när man är bedömd av andra? Forskningsingenjör Irene Perini delar med sig av sin forskning om hur hjärnan påverkas av interaktioner från sociala medier. Med hjälp av magnetkamera har hon kunnat studera hur tonåringars hjärnor triggas av en tumme upp eller en tumme ner.
Irene Perini, förste forskningsingenjör på Centrum för Social och Affektiv Neurovetenskap (CSAN)
Irene är hjärnforskare vid Linköping Universitet, specialiserad i dataanalys av magnetkameraundersökningar. För att förstå hur sociala interaktioner och sociala stimuli behandlas i hjärnan hos friska personer och i psykiatriska populationer.
Så har SCB gjort statistik till en succé på Instagram
Hur skapar man engagemang kring statistik?
Med glimten i ögat gör SCB storytelling av statistik, nära inpå det som människor bryr sig om, kan relatera till och till och med fnissa åt. Ett färgsprakande pass om att välja bort, välja rätt och våga haka på!
Elma Jakupovic, Social media & brand manager på SCB
Elma Jakupovic är varumärkesansvarig och leder bland annat teamet bakom SCB:s prisbelönade konto på Instagram.