Hur får vi alla i Sverige att delta i det digitala samhället? Räcker det att ge alla samma möjligheter för att vi ska vilja, kunna och faktiskt bli digitalt kompetenta? Lär dig mer om bland annat ramverk för digital kompetens, det digitala samhällskontraktet och hur normer skapas online.
Välkommen till en dag där vi undersöker det digitala kompetenslyftet i gränssnittet mellan samhällsnivå och individnivå. Vem ska ta ansvar för vad, och vilka incitament finns det för det ansvarstagandet?
Har den enskilda individen, utöver rätten även en skyldighet att ta ansvar för den egna kompetensförsörjningen?
På det här spåret lär vi oss bland annat mer om:
- Hur EU arbetar med att definiera olika digitala kompetenser – och varför vissa av dem är viktigare än andra.
- Var i den kompetenshöjande processen Sverige befinner sig idag, jämfört med andra länder.
- Vad som krävs av individen för att ständigt kunna följa med och lära nytt i den digitala utvecklingen.
- Vad en rimlig "normal" digital kompetensnivå är för en medborgare i ett fullt ut digitaliserat samhälle.
- Hur vi kan tänka och arbeta med inkludering i samband med digitalt medborgarskap.
Det här spåret riktar sig till alla som jobbar med att öka den digitala kompetensen på individnivå och alla som intresserar sig för digital kompetens ur ett samhällsperspektiv.
Spåret kommer att teckentolkas och första programpunkten är på engelska.
Johanna Koljonen, författare, programledare och kritiker
Johanna Koljonen är en kulturjournalist, författare, programledare och kritiker med stort samhällsengagemang.
Program för detta temaspår
Försnack
Keynote: Ayesha Khanna, AI-expert
Hej och välkomna!
Björn Appelgren och Johanna Koljonen hälsar välkomna och introducerar dagen.
Johanna Koljonen, författare, programledare och kritiker
Johanna Koljonen är en kulturjournalist, författare, programledare och kritiker med stort samhällsengagemang.
Björn Appelgren, projektledare på Internetstiftelsen
Ansvarar för Internetstiftelsens folkbildande arbete för vuxna, bland annat Internetkunskap och Internetmuseum.
Which digital skills are important? And why?
Digital competence is a necessity for citizens to be able to be participants in a digital society. But which knowledge, skills and attitudes are most relevant from a citizen's perspective, and why? Does everyone need to know everything?
Riina Vuorikari talks about how the European Commission has worked together with stakeholders and citizens to develop the EU DigComp framework.
Riina will also introduce the new requirements for citizens' digital competence giving a sneak preview of the DigComp 2.2 update, which will be released in early 2022.
Dr Riina Vuorikari, Research Fellow at the European Commission's Joint Research Centre in Sevilla
Dr. Riina Vuorikari contributes to research and policy support in the field of "Human Capital and Employment". Her work focuses on Digital Competence for Citizens and she enjoys dealing with issues related to the adoption of new technologies and innovation in education and training.
Den digitala kompetensens samhällskontrakt
Sverige ska bli bäst i världen på att ta till vara på digitaliseringens möjligheter. Alla ska ges samma rätt och möjligheter att vara delaktig i en digital tid. Men hur är det tänkt att funka, och hur ser egentligen samhällskontraktet mellan medborgare och stat ut?
Theodor Andersson ger oss en lägesbild av hur samhällskontraktet och ekosystemet för det digitala kompetenslyftet ser ut i Sverige och jämför med andra länder som valt andra vägar. Vad kan och bör Sverige göra bättre för att säkerställa en hållbar utveckling inom området?
Theodor Andersson, omvärldsbevakare, DIGG – Myndigheten för digital förvaltning
Theo har en bakgrund inom bilaterala handelsförbindelser och internationella relationer. Intresset för digitaliseringen har med tiden stärkts allteftersom den samhälleliga omställningen synliggjorts mer och dess potentiella påverkan diskuterats inom olika socioekonomiska sammanhang. Idag jobbar Theo som omvärldsbevakare på Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) och har ett intresse för ekonomisk och samhällelig utveckling och relationen mellan människa och maskin.
Den digitala kompetensens livslånga lärande
Digital kompetens är inget fast, utan ständigt föränderligt och en del av ett livslångt lärande. Men vilka incitament finns det för individen och hur tar man sig an det?
Ulli Samuelsson lyfter och resonerar kring ett antal viktiga frågor. Går det att välja om man vill vara med och hur kommer det sig att ”bristande intresse” är det vanligast angivna skälet till att inte använda internet? Vilka konsekvenser får det att stå utanför? Och kan man diskutera den digitala kompetensens livslånga lärande i termer av rättigheter och skyldigheter?
Ulli Samuelsson, filosofie doktor, utbildningschef och lektor i pedagogik, Jönköping University
Ulli Samuelsson har en bakgrund som utbildare inom den privata it-branschen. 2014 disputerade hon med en avhandling i pedagogik om ungas digitala (o)jämlikhet. Med fortsatt forskning inom digital inkludering och digital ojämlikhet har hon studerat äldre personers delaktighet i det digitala samhället.
Lunch
Digitalisering som en del av det nya normala?
Johanna Sefyrin diskuterar vilka slags normer och vilken slags normalitet som konstrueras i det alltmer digitaliserade samhället. Vilka aktörer deltar i att upprätthålla och återställa det normala och det avvikande? Hur är det möjligt att ”reparera” det normala, inte bara i termer av att återställa det avvikande till det normala, utan i termer av att förändra det som är problematiskt med normaliteten?
Johanna Sefyrin, lektor i informatik vid Avdelningen för informationssystem och digitalisering, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI), vid Linköpings universitet
Johanna Sefyrins forskning handlar om deltagande, genus, makt och kunskap i relation till design och användning av digitala teknologier i olika sammanhang.
Vem är den digitala medborgaren?
Kan man tala om ett digitalt medborgarskap och vad innebär det i så fall? Helena Iacobaeus diskuterar olika sätt att se på begreppet ”den digitala medborgaren” och vad de kan föra med sig. Hon lyfter också frågor kring gränsdragning och inkludering. Är alla medborgare även digitala medborgare och, om inte, går det att inkludera fler?
Helena Iacobaeus, doktorand inom statsvetenskap på Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) vid Linköpings universitet
Helena Iacobaeus forskar om digital inkludering, bland annat inom bibliotekssektorn. Hon har erfarenhet av följeforskning och annan forskning i nära samverkan med myndigheter och organisationer.