Stockholm Waterfront 23-24 november 2015

24 Nov
Opinioner och offentligheter online Arrangörer Jonas Andersson Schwarz, M-Brain & Retriever

En heldag där en rad experter lyfter olika perspektiv på analys och förståelse av det nya medielandskapet.

Det pågår en kamp om vår uppmärksamhet och vår verklighetsuppfattning. Nya sociala plattformar har växt fram som både konkurrerar och samverkar med massmedia. Vilka möjligheter och hot ser vi för opinionsbildning, demokrati och förståelsen av vår omvärld i och med detta?

Sociala medier bidrar numera till att skapa nya bilder av den allmänna opinionen, som fångas upp och återges av traditionella massmedier. Samtidigt är populärt innehåll på nätet ofta ursprungligen publicerat i massmedia. En ny symbios har växt fram, där sociala medielogiker och massmedielogiker hakar i varandra. Detta har en lång rad effekter för både användare och mediebolag, både positiva och negativa.

En rad experter från både bransch, forskning och den politiska sfären kommer tillsammans att lyfta olika perspektiv på analys och förståelse av det nya medielandskapet. Vad betyder det att en tweet delats tusen gånger? Tio, hundra, eller tusen delningar – när blir det relevanta mängder? Eller är det ens siffrorna man ska titta på? Är sociala medier en tillförlitlig och representativ datakälla? Källkritik och debattklimat online är också två centrala områden där vi tillsammans kommer att försöka hitta nya lösningar.

Plats A1

Länk till programpunkten

Keynote-sessions

Talare

Plats M1

Länk till programpunkten

Fika

Plats C1
Språk Svenska

Länk till programpunkten

Välkomna! Läs mer

Programspårets arrangörer Jonas Andersson Schwarz, M-Brain och Retriever introducerar dagens program.

Talare

Plats C1

Länk till programpunkten

Talare

Plats C1
Språk Svenska

Länk till programpunkten

Publicisterna och medielogikerna – Hur arbetar medieföretag och journalister med sociala kanaler idag? Läs mer

En ny symbios mellan traditionella medier och sociala medier har växt fram där sociala medielogiker och massmedielogiker hakar i varandra. Vad blir konsekvenserna av detta för journalistik, opinionsbildning och allmänhet? Paneldebatt. 

Moderator(er)

Panel

Plats M1

Länk till programpunkten

Lunch

Plats A1

Länk till programpunkten

Keynote-session

Talare

  • parsons_250

    Kathryn Parsons   Grundare, Decoded

    Kathryn Parsons är grundare av det digitala utbildningsföretaget Decoded, och var med på Business Insiders lista över 30 Most Important Women Under 30 In Tech. Läs mer

Plats C1

Länk till programpunkten

Sant och relevant online: nya utmaningar och metoder för källkritik. Läs mer

Ryska trollfabriker och källgranskningssajter figurerar numera sida vid sida i medierna. Vilka nya utmaningar (och möjligheter) för källkritik erbjuder dagens digitala medielandskap? 

Moderator(er)

Panel

  • Ulrik Franke, FOI

    Ulrik Franke   Teknisk Doktor

    Ulrik Franke är tekn.dr från KTH, tills nyligen verksam vid Totalförsvarets forskningsinstitut FOI, numera senior forskare vid SICS Swedish ICT. Läs mer

  • Jack_Werner_i_studio-2013

    Jack Werner   Författare och journalist

    Jack Werner är en svensk journalist, bloggare och debattör. Han har bland annat arbetat som sociala medier-redaktör på Metro och medverkar även i Internetworld som krönikör. Han har nyligen färdigställt världens första bok om Creepypasta, spökhistorier på nätet. Läs mer

  • k_alexanderson

    Kristina Alexanderson   Chef för Internet i skolan på IIS

    Kristina Alexanderson arbetar som ansvarig för IIS satsning mot skolan, i huvuddel handlar det om att hon ansvarar för skolsatsningen Webbstjärnan, som handlar om att skapa skolarbete på webben. Läs mer

  • johan_wiktorin

    Johan Wiktorin   VD

    Johan Wiktorin är VD för underrättelseföretaget Brqthrough och skriver kolumner i Dagens Industri. Han är ledamot i Kungliga Krigsvetenskapsakademien och regionordförande Nordic Baltic för Strategic Competitive Intelligence Professionals. Läs mer

Plats M1

Länk till programpunkten

Fika

Plats C1
Språk Svenska

Länk till programpunkten

Om tre tweets inte är en folkstorm, vad är det då? Läs mer

Utfrågning av Brit Stakston utifrån hennes kommande bok "Tre tweets är ingen folkstorm".

Talare

  • brit

    Brit Stakston   Mediestrateg, författare, debattör

    Brit Stakston är mediestrateg med lång erfarenhet av både engagemang och digital kommunikation. Hon har arbetat med företag, organisationer och individer för att öka deras synlighet i digitala plattformar. Hon har även varit rådgivare till f.d. it-minister Anna-Karin Hatt i utformandet av den digitala agendan för Sverige. Läs mer

Plats C1
Språk Svenska

Länk till programpunkten

Kan vi bygga ett bättre debattklimat med smartare design? Läs mer

Många påstår att villkoren för samtal och opinionsbildning på internet försämrats. Stämmer det och kan i så fall utformningen av gränssnitt och plattformar bidra till ett bättre debattklimat? Paneldebatt och därefter samråd med publiken. 

Moderator(er)

  • sara_modig

    Sara Modig   Senior Partner, Co-founder

    Passionerad för varje persons potential att bidra till en hållbar framtid. Utforskar möjligheter och utmaningar för samhället i den teknologiska och kulturella utvecklingen. Innovationspolicyexpert, före detta offentlig tjänsteman som blivit samhällsentreprenör. Läs mer

Panel

Plats M1

Länk till programpunkten

Mingel

Anmälan

Att gå på ett evenemang på Internetdagarna kostar endast 1 000 kronor (ex moms). Varje evenemang har ett begränsat antal platser – först till kvarn. Passa också på att gå på något av de evenemang som arrangeras den andra dagen! Ta en titt på evenemangssidan – vi hoppas att du hittar något för dig under båda Internetdagarnas dagar.

Möjlighet att anmäla sig kommer upp på internetdagarna.se i höst.