En heldag där en rad experter lyfter olika perspektiv på analys och förståelse av det nya medielandskapet.
Det pågår en kamp om vår uppmärksamhet och vår verklighetsuppfattning. Nya sociala plattformar har växt fram som både konkurrerar och samverkar med massmedia. Vilka möjligheter och hot ser vi för opinionsbildning, demokrati och förståelsen av vår omvärld i och med detta?
Sociala medier bidrar numera till att skapa nya bilder av den allmänna opinionen, som fångas upp och återges av traditionella massmedier. Samtidigt är populärt innehåll på nätet ofta ursprungligen publicerat i massmedia. En ny symbios har växt fram, där sociala medielogiker och massmedielogiker hakar i varandra. Detta har en lång rad effekter för både användare och mediebolag, både positiva och negativa.
En rad experter från både bransch, forskning och den politiska sfären kommer tillsammans att lyfta olika perspektiv på analys och förståelse av det nya medielandskapet. Vad betyder det att en tweet delats tusen gånger? Tio, hundra, eller tusen delningar – när blir det relevanta mängder? Eller är det ens siffrorna man ska titta på? Är sociala medier en tillförlitlig och representativ datakälla? Källkritik och debattklimat online är också två centrala områden där vi tillsammans kommer att försöka hitta nya lösningar.