Stockholm Waterfront 23-24 november 2015

24 Nov
Sökmotorsoptimering idag: tankesätt, praktik och utveckling Arrangör Bloggcoach

För att jobba framgångsrikt på internet krävs kunskap om sökmotorer och optimering. Men räcker det med att bara tänka ranking och jobba med ingående länkar?

För att jobba framgångsrikt på internet idag krävs förståelse och kunskap om sökmotorer och optimering. Men räcker det verkligen bara med att tänka ranking och jobba med ingående länkar?

Om SEO tidigare i mycket varit centrerad kring webbplatsoptimering handlar dagens SEO (tack vare Panda, Penguin och andra Google-algoritmer) mer om ett holistiskt angreppssätt centrerat kring innehåll, varumärke, engagemang, användare och inte minst, ROI.

Går det förresten att jobba med SEO i relation till sociala medier? Hur kan Long-tail användas för att skapa både ranking och engagemang? Och inte minst, hur riggar du Google Analytics för bästa möjliga SEO-koll?

Vare sig du kan mycket eller lite om SEO så är den här dagen för dig som helt enkelt vill kunna mer om SEO.

Välkommen.

Plats A1

Länk till programpunkten

Keynote-sessions

Talare

Plats M1

Länk till programpunkten

Fika

Plats A2

Länk till programpunkten

SEO idag och imorgon Läs mer

Maria Zerihoun drar igång SEO-dagen och följs av dagens första pass, en rapp trendanalys signerad Magnus Äng och Maria Eckerwall.

Talare

Plats A2

Länk till programpunkten

(Bevisligen) vinnande SEO-strategier Läs mer

Sökmotoroptimering är för den oinvigde ett komplext ämne. Det finns många som kallar sig experter och det är inte överens om vad som egentligen fungerar, och vilka metoder man bör satsa på. I mitt arbete definierar jag strategier avseende sökmotoroptimering och digital marknadsföring i stort, för kunder i tuffa branscher. En nyckel till att det ska bli effektivt, är att ständigt titta på vad som fungerar i den egna och andras branscher och att kombinera detta med kreativitet. Lika viktigt som att titta på vad som fungerar just nu på sökmotorer, är det att förstå vad som fungerade för 15, 10 och 3 år sedan - och vad sökmotorns syfte är. Då kan vi sia om vad som kommer vara viktigt även om 3 år när vår strategi fortfarande ska fungera, och hur vi ska undvika ett för snart bäst före-datum. Följ med på denna genomgång av nuläget inom framgångsrik sökmotoroptimering!

Talare

Plats M1

Länk till programpunkten

Lunch

Plats A1

Länk till programpunkten

Keynote-session

Talare

  • parsons_250

    Kathryn Parsons   Grundare, Decoded

    Kathryn Parsons är grundare av det digitala utbildningsföretaget Decoded, och var med på Business Insiders lista över 30 Most Important Women Under 30 In Tech. Läs mer

Plats A2

Länk till programpunkten

10 utmaningar för dagens SEO:are Läs mer

Idag räcker det inte med teknisk kunnighet och att vara påläst inom Googles senaste uppdatering för att bli framgångsrik i sökresultaten. Moderna SEO:are behöver vara medvetna om företagets marknadsföringsmål, kunna skapa synergi mellan SEO och SEM samt förankra visionen och behovet av SEO internt i organisationen. En SEO:are idag behöver vara mångsidig med förmåga att skapa medvetenhet kring sökbarhet i organisationens samtliga led. I denna session berättar vi varför och hur du blir en modern SEO-strateg.

Talare

Plats A2

Länk till programpunkten

Redaktionell sökmotoroptimering Läs mer

Sensationsjournalistik i all ära men för att synas bra i sökmotorer finns det bättre knep att ta till än klickmonster-rubriker och kittlande bilder. Det presenteras ett exempel på en arbetsprocess som en redaktion kan arbeta efter, där man även plockar in ett tänk kring sökmotoroptimering.

Talare

Plats M1

Länk till programpunkten

Fika

Plats A2

Länk till programpunkten

SEO & sociala medier – finns det ett samband? Läs mer

Ett eventuellt samband mellan sociala medier och SEO har diskuterats fram och tillbaka i många år. Här ska vi försöka reda ut de samband som finns och/eller inte finns i några olika länder, och vad som är en rimlig strategi i just Sverige.

Talare

Plats A2

Länk till programpunkten

Market driven site architecture through Long tail SEO Läs mer

When asked about SEO most people tend to describe it as the discipline of getting a web-site to rank well in the search engines. Many elaborate and say it is about links, keywords and quality content.

As a discipline today, however, SEO is so much more and we as SEOs and marketers need to ask ourselves some simple questions - Where is the user in this equation? What is quality content? And are rankings really enough to succeed as a business today?

In this presentation I will examine how a market driven site architecture through long tail SEO can help you earn the rankings, traffic and engagement you want!

Talare

Plats A2

Länk till programpunkten

Att visa resultat av SEO arbetet Läs mer

Hur kan man visa resultat av allt hårt arbete och den kärlek man lagt ner. Vilken data kan hjälpa oss att bli bättre och hur kan vi med hjälp av digital analys och Google analytics visa resultat av SEO arbetet. Om allt går som det ska kan du få med dig lite tips på just detta. Vardagstips för att utvärdera och följa upp ditt optimeringsarbete.

Plats A2

Länk till programpunkten

Paneldiskussion och avslutning Läs mer

Vi samlar ihop dagen och öppnar upp för diskussion och frågor tillsammans med er i publiken.

Panel

Plats M1

Länk till programpunkten

Mingel

Anmälan

Att gå på ett evenemang på Internetdagarna kostar endast 1 000 kronor (ex moms). Varje evenemang har ett begränsat antal platser – först till kvarn. Passa också på att gå på något av de evenemang som arrangeras den andra dagen! Ta en titt på evenemangssidan – vi hoppas att du hittar något för dig under båda Internetdagarnas dagar.

Möjlighet att anmäla sig kommer upp på internetdagarna.se i höst.