EU:s nya dataskyddsförordning orsakar mycket huvudbry. Hur bör din organisation anpassa sig till de nya kraven innan GDPR ska börja tillämpas nästa år? Det diskuterar vi på Internetdagarna.
Sändningen från ”GDPR och företagens skyldigheter gentemot kunderna” kan du se ovan den 21 november.
EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) är till för att skydda EU-medborgarnas integritet i en alltmer digital värld där företag är beroende av att samla in och lagra data om sina kunder för att hålla sig konkurrenskraftiga. GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Många lägger lika mycket tid på förberedelser för GDPR som när vi förberedde oss för millennieskiftet Y2K. Andra inte alls.
Företag samlar in och lagrar data om allt från kundernas köp till hur dom sover, vilka böcker dom läser och vad dom har för intressen. Detta görs oftast i all välmening, för att förbättra en produkt eller tjänst för kunden. Nya tekniker, såsom uppkopplade prylar (Internet of Things) och molnet börjar dock ställa saker på sin spets. Den ökade hotbilden mot företag i kombination med bristande säkerhet och dålig koll på den egna informationen har lett till att EU nu inför den största förstärkningen av medborgarnas integritet på 20 år.
Vi kommer att diskutera allt från äganderätt till personuppgifter, personuppgifter som betalningsmedel, etiska frågor, tekniska frågor, säkerhetsarkitektur och säker systemutveckling till hur man väger marknadsföring och skapandet av attraktiva tjänster mot hur man på bästa, mest etiska och respektfulla sätt beter sig mot sina kunder – privatpersonerna.
Hashtagg: #IND17GDPR