De senaste åren har filterbubblor, åsiktskorridorer, fake news och informationskrigsföring debatterats flitigt. Vi har sett oändliga exempel på hur fakta förvanskats, alternativa förklaringsmodeller setts som vetenskap, och hur diskussionen snarare blivit mindre effektiv eftersom vi tenderar att hantera sanningen som ett vapen snarare än som en grundbult.
Sändningen från ”Fake news, filterbubblor och faktan som försvann” kan du se ovan den 21 november.
Vi kommer att ta tag i frågan genom att bjuda in personer som har hög kunskap om de olika delarna i temat. Forskare och personer med insikt i hur bubblor fungerar (eller inte), experter på propaganda och informationskrigsföring, debattörer som ställs inför val utifrån ett medieklimat där klick är viktigare är kunskap. Målet är insikter, kunskaper om det som sker – och avslutning med ett antal viktiga verktyg för att ta sig vidare.
Själva grunden ligger ju i en bredare take än bara media: och ser man på diskussionen är det inte bara media som är intresserade av det. Vi har hela diskussionen runt åsiktskorridor, runt filterbubblor etc. En vinkel som vi har tänkt ta är också att utifrån ett marknadsföringsperspektiv fundera hur filterbubblorna påverkar, om de påverkar osv. Generellt är det här också en viktig fråga för kommunikatörer som själva är mer och mer en del av innehållsproduktionen: hur ses man som en del av den, hur säkerställer man att man har verifierat innehåll i det man skickar ut samtidigt som man behöver arbeta snabbt och hitta rätt timing.
Hashtagg: #filterbubblor