.FILE

23-24 november 2020

Rainy Lab, 24 november 2020:

Spelkultur – gränslandet mellan folkrörelse och gamer

Vad är egentligen digitala spel, vad innebär det för unga och vilken plats har de i samhällets framtid? Tillsammans ger vi er nya perspektiv på den digitala kulturen.

Majoriteten av dagens ungdomar spelar spel och för många är det deras huvudsakliga fritidsintresse. Det är också något som många tar del av, men inte tänker på. Digitala spel är idag en stor och betydande del av mångas vardag, unga som äldre.

Men den digitala världen är inte helt utan problem och en stor del av de som verkar inom den blir utsatta för hat och kränkningar. Det finns också en diskussion om hur hälsosamt det är att spela datorspel, vad är egentligen ett problematiskt spelande och vilka problem kan ligga bakom?

Med experter från olika delar av den digitala spelkulturen ska vi bena ut vad den digitala spelvärlden egentligen är för något, vad den betyder för samhället och vilka utmaningar som finns. Spåret avslutas med en digital workshop och samtal mellan de olika paneldeltagarna och er deltagare.

Rainy Lab är ett Göteborgsbaserat företag som jobbar med sociala hållbarhetsfrågor som berör digitala verkligheter. Med mångårig erfarenhet av digitala spel och processer, kombinerat med ett brett kontaktnät inom den progressiva spelkulturen, jobbar vi för att fler ska förstå och ta del av framtidens digitala verklighet.

 Språk engelska

Keynote-sessions

  • Renée DiResta

    Renée DiResta   Desinformationsexpert

    DiResta är en av världens ledande auktoriteter på digital propaganda, informationskrig och spridningen av vilseledande och skadliga narrativ på sociala nätverk. Läs mer

  • Tomas Lyckedal

    Chief Strategy Officer, Dreamhack
  • Jesper Englin

    Utbildare på Framtidens E-sport
    Jesper Englin har mångårig erfarenhet som skribent, redaktör och producent, samt har varit med och tagit fram E-sportens Code of Conduct.
  • Nicole Kjellberg

    Nicole är moderator på en av Sveriges största Minecraftservrar, Kottcraft, samt är ledamot i Tamriel Women Unite, en guild för tjejer och icke-binära i Elder Scrolls Online.
  • Lillie Klefelt

    Grundare Female Legends
    Lillie är en av grundarna av Female Legends, ett E-sportscommunity för tjejer och icke-binära.
  • Carolina Olsson

    Moderator
    Carolina är historikern och beteendevetaren som efter flera år inom kulturbranschen nu använder sina kunskaper och insikter till att skapa möjligheter för framtidens teknikutvecklare. Som medgrundare till East Sweden Game och som representant för framtidens arbetsliv driver hon på Östergötlands teknikbransch mot en mer inkluderande och jämlik skapare av innehåll och plattformar. Hon ses ofta på scen som moderator i tekniksammanhang, bland annat på LiU Game Conference och Almedalen
  • Carolina Olsson

    Moderator
    Carolina är historikern och beteendevetaren som efter flera år inom kulturbranschen nu använder sina kunskaper och insikter till att skapa möjligheter för framtidens teknikutvecklare. Som medgrundare till East Sweden Game och som representant för framtidens arbetsliv driver hon på Östergötlands teknikbransch mot en mer inkluderande och jämlik skapare av innehåll och plattformar. Hon ses ofta på scen som moderator i tekniksammanhang, bland annat på LiU Game Conference och Almedalen
  • Jimmy Andersson

    Game Master, Studio Ludum
    Jimmy har arbetat som adjunkt inom neurovetenskap och psykologi och är väldigt intresserad av vad som händer i våra hjärnor när vi spelar. Nu representerar Jimmy ESF-projektet Studio Ludum, ett forskningsprojekt som handlar just om att ta tillvara på de kognitiva och sociala förmågor en får av att spela. Utöver det har Jimmy också en bakgrund som recensent för Europas största webtidskrift om spel; Eurogamer
  • Frida Monsén

    Chief Experience Officer & Learning specialist på Insert Coin
    Frida Monsén är en utbildad lärare och författare som brinner för hur spelkulturen kan användas för att motivera lärande och utbildning. På Insert Coin är Fridas arbete fokuserat på hur gamification kan användas för att skapa digitalt lärande som engagerar och motiverar.

 Språk engelska

Keynote-sessions

  • Payal Arora

    Payal Arora   Digital antropolog

    Arora undersöker skärningspunkten mellan design, teknik och global kultur, och använder sina examen för att studera digitaliseringen hos världens fattigaste. Läs mer

  • Carolina Olsson

    Moderator
    Carolina är historikern och beteendevetaren som efter flera år inom kulturbranschen nu använder sina kunskaper och insikter till att skapa möjligheter för framtidens teknikutvecklare. Som medgrundare till East Sweden Game och som representant för framtidens arbetsliv driver hon på Östergötlands teknikbransch mot en mer inkluderande och jämlik skapare av innehåll och plattformar. Hon ses ofta på scen som moderator i tekniksammanhang, bland annat på LiU Game Conference och Almedalen
  • PA Prabert

    Vice koncernchef MySafety
    PA Prabert är nordisk kommunikationschef och vice koncernchef på mySafety Försäkringar. Där är han en drivande kraft bakom utvecklingen av nya typer av försäkringslösningar för en digital värld. I dag är han en ledande expert kring några av Sveriges vanligaste typer av brott såsom ID-kapningar och näthat. PA Prabert brinner för ett bättre och säkrare Internet.
  • Anna Erlandsson

    Community Manager Bethesda och Journalist
    Community manager för Norden hos Bethesda med ansvar för sociala medier och event. Brinner för spelkultur och gaming och att ha mest projekt igång. Har en bakgrund som journalist med inriktning på sociala medier. Har en stor förkärlek för babydrakar
  • Liza Lind

    Projektledare för Framtidens E-sport
    En av grundarna till Female Legends, E-sportcommunity för tjejer och icke-binära.
  • Johan Rosell

    Jurist och författare, Institutet för Juridik och Internet
    Gamingintresserad jurist som arbetar på Stockholms universitet. Arbetat framförallt på ideell basis med juridiska frågor rörande näthat sedan 2013. Medförfattare till rapporten ”Gaming och yttrandefrihet – om yttrandefrihetens gränser i spelsammanhang”.
  • Ängla Eklund

    Jurist och ordförande för Institutet för Juridik och Internet
    Ängla Eklund är jurist och ordförande för Institutet för Juridik och Internet som är en oberoende expertorganisation som arbetar med digitala rättighetsfrågor.
  • Sami Kurula

    Pedagogisk processledare - Foxway
    Sami arbetar med transformation inom digitalisering mot både skola och företag. Under de senaste sju åren har han arbetat på Lin Education/Foxway och har haft samarbeten med bl.a Stockholms stad, Botkyrka kommun och Veolia samt många många fler. Sami har också arbetat en hel del med gamification och spelbaserat lärande. Bl.a annat höll han i Edventure Room:et som hette Gamificate your learning under Lin Educations resa till London 2019.

Missa inte Internetdagarna 2021

Se till att vara ute i god tid inför Internetdagarna 2021! Skriv upp dig på vår intresselista och få programmet först av alla.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Missa inte Internetdagarna 2021

Se till att vara ute i god tid inför Internetdagarna 2021! Skriv upp dig på vår intresselista och få programmet först av alla.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn