Skapa bättre digitala gränssnitt med hjälp av insikter och metoder från psykologisk forskning! Du får verktyg som ger dig bättre insikter kring användarbeteenden och får ta del av en rad inspirerande case som visar värdet av att vara beteendeinformerad.
Förändringstakten för allt går bara snabbare och snabbare. Den tekniska utvecklingen ger oss nya kommunikationskanaler, nya betalmedel och nya sätt att resa för att ta några exempel. I detta spår får du ta del av den eviga konstanten mitt i all förändring – de psykologiska drivkrafterna som påverkar våra beteenden.
Intresset för tillämpad beteendevetenskap har vuxit kraftigt de senaste åren. I passet benar vi i begrepp som nudging, beteendedesign, beteendeinsikter och förser dig som deltagare med konkreta verktyg för att börja arbeta mer beteendeinformerat.
Spåret vänder sig främst till dig som arbetar med att skapa förståelse för användare och att utveckla digitala gränssnitt som ska förändra beteenden.
Du kan exempelvis arbeta som:
- Produktutvecklare
- Marknadsförare
- Kommunikatör
- Tjänstedesigner
Alla som på något sätt arbetar med digital beteendeförändring kommer dock ha nytta av spåret.
Niklas Laninge, Director Behavioral insights @PBM
Psykolog och chef för PBM:s enhet för beteendeinsikter. Arbetat med nudging och beteendeinsikter sedan 2010, författat tre böcker på temat och hjälper mängder av organisationer att agera mer beteendeinformerat.
Program för detta temaspår
Försnack
Keynote: Whitney Phillips, medieforskare
Beteendeinsikter och de psykologiska drivkrafterna som styr våra beteenden
Dagen inleds med att deltagarna får en inspirerande genomgång av fältet beteendeinsikter, alltså processen för att applicera beteendevetenskaplig forskning för att skapa hållbar beteendeförändring.
Gruppen får ta del av en rad exempel på hur det kan se ut när ett digitalt gränssnitt, en produkt eller tjänst använder sig av beteendeinsikter. De får dessutom se på riskerna av att inte ta hänsyn till beteendevetenskap, alltså riskerna med att utveckla exempelvis digitala verktyg utan att ta hänsyn till vad som påverkar människors beteenden.
Därefter är det fokus på de psykologiska drivkrafterna som påverkar människor, och således gruppens kunder/användare/brukare. Här introducerar vi två ramverk som ger en gedigen förståelse för detta.
Niklas Laninge, Director Behavioral insights @PBM
Psykolog och chef för PBM:s enhet för beteendeinsikter. Arbetat med nudging och beteendeinsikter sedan 2010, författat tre böcker på temat och hjälper mängder av organisationer att agera mer beteendeinformerat.
Beteendediagnos – så skapar vi djupare förståelse för användarbeteenden
Deltagarna får en introduktion till modellen COM-B och lär sig metoder för att analysera användarbeteende genom att titta på målgruppens förmåga, motivation och möjlighet att utföra önskade beteenden.
Därefter får de ta del av tre case som visar hur digitala insatser kan grundas på en gedigen beteendediagnos.
Niklas Laninge, Director Behavioral insights @PBM
Psykolog och chef för PBM:s enhet för beteendeinsikter. Arbetat med nudging och beteendeinsikter sedan 2010, författat tre böcker på temat och hjälper mängder av organisationer att agera mer beteendeinformerat.
Lunch
Beteendeförändringstekniker för digitala gränssnitt
I det sista passet blir vi praktiska och går igenom nio olika tekniker som kan omsättas i produkter, digitala tjänster eller i digital kommunikation med syftet att förändra målgruppens beteende.
Praktiska exempel varvas med insikter hämtade från akademisk forskning.
Niklas Laninge, Director Behavioral insights @PBM
Psykolog och chef för PBM:s enhet för beteendeinsikter. Arbetat med nudging och beteendeinsikter sedan 2010, författat tre böcker på temat och hjälper mängder av organisationer att agera mer beteendeinformerat.