Stockholm Waterfront 20-21 november 2017

Måndag 20 Nov
Internet 3000 – robotarna tar över Arrangör IIS

Hur kommer robotiseringen och AI-explosionen att påverka hur vi lever våra liv, producerar våra varor och tjänster, och skapar vår underhållning och konst i framtiden?

När varenda pryl du äger är uppkopplad mot internet, hur ser din personliga identitet ut online? Och kommer vi att äta 3D-skriven mat producerad av insektsprotein? Frågorna hopar sig, och under en enda kort dag ska vi försöka se fem, tio eller tjugo år in i framtiden tillsammans.

När internet kom till massorna för drygt tjugo år sedan var det få som kunde förutse hur våra vanor och vårt samhälle skulle förändras i grunden på så kort tid. Har vi därför ens en rimlig chans att idag förutse vad som kommer att hända under de kommande tjugo åren? Oavsett hur nära sanningen vi kommer samlas vi på Internetdagarna 2017 för att lyssna på några av de som åtminstone försöker gissa hur framtiden ser ut. Vi tittar på robotiseringen, hur bottar tar över allt fler mänskliga sysslor, och hur skapande sker med hjälp av maskiner och internet.

Välkommen till Internetdagarna 2017 för en heldag inuti spåkulan!

Hashtagg: #internet3K

Plats A1 Språk English Permalänk

Keynote-sessions

Talare

  • Cathy O'Neil

    Cathy O’Neil driver den populära bloggen Mathbabe och är författare till den bästsäljande Weapons of Math Destruction: How Big Data Increases Inequality and Threatens Democracy. Läs mer

  • Molly Wright Steenson

    Molly Wright Steenson är designer, författare och internationell föredragshållare. Hennes arbete är inriktat på skärningspunkten mellan design, arkitektur och artificiell intelligens. Läs mer

Plats M1  Permalänk

Fika

Plats C3  Permalänk

AI och robotisering: Vad håller på att hända? Läs mer

Vi står mitt i ett enormt teknikskifte. Vissa ser fram emot en tid då robotar och artificiell intelligens kan hjälpa mänskligheten, andra ser med stigande oro hur vi människor kanske håller på att avskaffa oss själva. Vad finns idag, och vad kommer att komma de närmaste åren?

Måns Jonasson och Paulina Modlitba Söderlund inleder dagen.

Ashkan Fardost
Vad kommer robotar inte att göra? Runt 50% av alla jobb kanske försvinner i framtiden på grund av AI och robotar, men låt oss vända det till världens bästa fördel: att vi kan låta robotar och AI ta över så mycket det bara går, så att vi människor äntligen kan fokusera på det som gör oss mest lyckliga: att vara kreativa och skapa.

Elin Häggberg
Medan teknikbranschen jobbar på utvecklandet av AI och robotar har många fortfarande problem med att förstå sig på sin hemelektronik. Så hur ser då framtiden ut för roboten som konsumentprodukt? Teknikbloggaren Elin Häggberg visar exempel på robotar som utvecklas för hemmabruk och vad som är viktigt för att vi ska låta robotarna flytta in

Judith Bütepage
Under en lång tid har robotar mest hittats i fabriker - alltså i omgivningar som är lätt att agera i, med säskilda uppgifter och utan många distraktioner runtomkring. När robotarna lämnar dessa säkra arbetsplatser och ska ut och agera med människor och en komplicerad värld så är det viktigt att de kan ta beslut som garantera säkerhet och som vi människor kan förstå utan problem. Judith pratar om hur vi kan inspireras av människans biologi och psykolgi för att bygga interaktiva robotar. I sin presentation kommer hon att förklara hur det går till att bygga interaktiva robotar och hur långt utvecklingen har kommit under de senaste åren.

Moderator(er)

  • Måns Jonasson   Digital strateg, Internetstiftelsen i Sverige

    Måns Jonasson är digital strateg på IIS (Internetstiftelsen i Sverige). Han är också initiativtagare till barnhack som sker i IIS regi. Läs mer

  • Paulina Modlitba Söderlund   Konsult

    Paulina Modlitba Söderlund har examina i medieteknik från KTH och MIT Media Lab och har en bakgrund inom robot-människa-interaktion och servicedesign. Hon har tidigare suttit i Digitaliseringskommissionens expertråd, jobbat på startups såsom Toca Boca och Stardoll, och driver sedan tre år tillbaka egen konsultverksamhet med fokus på digital strategi, affärsutveckling och marknadsföring. Hon sitter i FamiljenPangea och SICS styrelser. Läs mer

Talare

  • Ashkan Fardost   Forskare, föreläsare och rådgivare

    Ashkan började sin digitala resa i början på 2000-talet: genom att göra musik med mjukvara och “hacka” Napster spred han sin musik världen över och landade ett skivkontrakt med EMI och Armada Music som 17-åring. Ända sedan dess har han djupdykt i hur digitalisering påverkar industrier, samhällen och mänskligt beteende. Läs mer

  • Judith Bütepage

    Judith Bütepage is currently a PhD student at the Robotics, Perception and Learning Lab at the Royal Institute of Technology, KTH, Stockholm. Her research focuses on the representation and interpretation of sensory signals in Human-Robot Interaction. Judith holds a Bachelor degree in Cognitive Science from the University of Osnabrück, Germany, and studied Machine Learning at KTH. Läs mer

Plats A1 Språk English Permalänk

Keynote-session

Talare

  • Matt Mason

    Matt Mason är en kreativ företagsledare och författare som nyligen utnämndes till nummer elva på Fast Companys lista över de 100 mest kreativa personerna i affärsvärlden. Möt den före detta piratradio-DJ:n och BitTorrent-förespråkaren på Waterfronts scen. Läs mer

Plats C3  Permalänk

Alternativa verkligheter: AR, VR och andra gränssnitt mot maskinen Läs mer

Sedan datorerna uppfanns har nya innovationer lett till förändrade användningsmönster. Datormusen, touchskärmen och den smarta mobilen ledde till nya sätt att interagera med data, men står vi inför den största omvälvningen av alla nu eller är VR och AR bara en hype? Och kan vi med nya hjälpmedel göra världen bättre för alla människor som har svårt att interagera med sin omvärld?

Jimmy och Jessica Engström - För drygt 1 år sedan släpptes utvecklingsversionen av Microsoft HoloLens. Den revolutionerade och vidareutvecklade Augmented Reality. Man la inte bara på digitalt innehåll som flöt ovanpå den riktiga världen, för första gången så kunde de digitala objekten interagera med vår verklighet! Flera företag håller på att utveckla egna lösningar: Apple och Google släppte nyligen ARKit och ARCore för att ge sina telefoner en liknande upplevelse. Vi tittar på historiken kring dessa tekniker, var vi är nu och en fundering kring vart detta kan vara på väg.

Sofia Serholt - I sin forskning har hon undersökt barns interaktion med en empatisk humanoid robot i skolan som utvecklades inom ramen för EU-projektet EMOTE, samt lärares och elevers etiska perspektiv på den nuvarande och kommande utvecklingen av robotar för skolan. Vilka risker finns? Och vad behöver vi fundera över innan sociala robotar kan ses som en möjlig teknologi i skolan?

Talare

  • Jessica Engström

    Att Jessica är en nörd märks i alla delar av hennes liv oavsett om det är att organisera hackathon, driva en user group och podcast med sin man, spelkvällar (retro eller VR/MR) med kompisar, se den nya superhjältefilmen eller prata internationellt på konferenser. Hennes favoritämnen är UX/UI och Mixed reality och andra framtidstekniker. Hon är en Windows Development MVP och driver med sin man företaget Azm dev som fokuserar på HoloLens och windowsutveckling. Bloggar emellanåt på www.catoholic.se där man kan se hennes kärlek för kod, katter….och rosa….mest rosa. Läs mer

  • Jimmy Engström

    Ända sedan Jimmy fick sitt första ZX Spectrum vid 7 års ålder har han inte slutat programmera. Under dagen är han en .NET-utvecklare och han gör alla andra roliga saker under fritiden. Tillsammans med sin fru driver han också ett företag ”Azm dev” som är inriktat på HoloLens och Windows utveckling. Han och hans fru driver också en kodintensiv användargrupp (Coding After Work) som fokuserar på att hjälpa deltagare med kod- och designproblem och en podcast med samma namn. Han talar vid olika typer av event, inklusive NDC, Devsum, hackathons, Swetugg och TechDays. Han är Microsoft MVP i Windows Development för 4:e året I rad. Han bloggar emellanåt på www.apeoholic.se Läs mer

  • Sofia Serholt   Forskare, Chalmers tekniska högskola

    Sofia Serholt är utbildad lärare och doktor i Tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap. Hon disputerade med sin avhandling Child–Robot Interaction in Education vid Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet i september 2017, och är numera verksam som forskare vid Chalmers tekniska högskola. Hon medverkar i en rad olika forskargrupper, däribland Applied Robotics in Gothenburg, Gothenburg Working Group for Interaction Design and Children, och DigitaL. Läs mer

Fika

Plats C3  Permalänk

Robotkreatörer: Är skapande ett mänskligt drag? Läs mer

I framtiden ska robotarna göra att alla ska kunna ägna mer tid åt sånt som vi människor tycker är roligt: Skriva musik, böcker och måla tavlor. För det kan inte datorer göra - eller kan de? Vi tittar på några robotkonstnärer och datorer som skapar. Är kreativitet något som är förbehållet oss människor, eller kommer framtidens robotar att vara bättre på att måla också?

Martin Cooney: Robots and computers are increasingly being used for entertainment and art. We look at some past and current examples, from some thought-provoking images generated by neural networks, to physical paintings drawn by the metal and plastic participants of the annual international Robot Art competition.

Kate Compton: Can a computer help you be more creative? Ordinary people and Artificial intelligences are collaborating together to design necklaces, fabric, 3D printed design, poetry and stories. Kate Compton, a research and inventor in computational creativity, shows new ways that computers and humans are being creative together, and the wonderful new things that they create.

Håkan Lidbo - Robotar vs människor. Hur är det med ”fantasi” - en egenskap som vi till viss del redan besitter, men som vi troligen måste utveckla när robotar och AI lär sig mer och mer av det vi människor gör idag?

Jasmine Isdrake - Vissa av oss är redan cyborgs och många människor samlever med artificiell intelligens och robotar av olika slag. Teknik ger människor fler och fler alternativ för kommunikation och interaktion med varandra och olika enheter runtom oss. Konstnärligt och kreativt tänkande blir allt viktigare, fabriks och kontorslivet är utdöende och framtiden ser väldigt spännande ut. Vad vi saknar idag är dels diskussioner om etik och hur vi designar för diversiv, respektfull och jämlik samexistens, dels hur samverkar bättre över discipliner och värderar olika sorters valutor. Denna presentation lyfter fram de möjligheter vi har med ny teknik, och hur vi från och med idag, undviker problem som rasism mot robotar, exklusion av cyborger eller ensidig öppen innovation. Vi tittar även in i framtiden genom ett par exempel på helt ny konstnärlig teknik.

Talare

  • Martin Cooney

    Martin Cooney received a Ph.D. degree in systems innovation, engineering science, from Osaka University, Japan, in 2014; from 2008 to 2014, he was also an intern researcher at Advanced Telecommunications Research Institute International (ATR), Kyoto. Since 2014, he has been a researcher at the Intelligent Systems Lab at Halmstad University, Sweden, and part of the health tech and intelligent home groups; recently, from May to June, 2017, he was also a visiting researcher at Karde in Oslo, Norway. His interest is sensing and actuation strategies for robots intended to support well-being in interacting persons, also through entertainment and art. Läs mer

  • Kate Compton

    Kate Compton is a generative artist, programmer. and inventor She is a PhD candidate at University of California Santa Cruz developing artificial intelligence to augment human creativity. She enjoys laser-cutting, artbots, twitterbots, and baking.
    Läs mer

  • Håkan Lidbo

    Håkan Lidbo has released more than 250 records on labels all over the World. Musically stretching from obscure sonic experiments to straight up pop on labels like Shitkatapult, Pokerflat, SKAM, Tommy Boy, Mille Plateaux, Force Inc, Fragile, Paper, Loaded, Skint, Plastic City, Frogman, Tigerbass, Mitek, Data Error , MNW, Moon Harbour, Kant, Moody, Ministry Of Sound and many others. Läs mer

  • Jasmine Isdrake

    Cyborg och innovatör inom spelindustrin, både indie och AAA, som genom konstnärlig forskning utvecklar cyborg-dator interaktion, music tech och transmediala verk. Började med webbaserad konst på nittiotalet och pluggade alltifrån arkeologi och film till IKT och neurovetenskap. Grundade spelinnovationslabbet Collaboratory och spelkonstgalleriet Epic Unidragon för att skapa plattformar för digital konst och hållbar gränsöverskridande teknisk och social innovation med stort fokus på diversitet, inklusion, DIY, STEAM och nyskapande. Läs mer

Plats A1  Permalänk

Keynote-session

Talare

  • Andreas Antonopoulos

    Andreas Antonopoulos är en Kalifornienbaserad säkerhetsexpert och techentreprenör. Han är bland annat hjärnan bakom podcasten Let's Talk Bitcoin och har även författat boken Mastering Bitcoin. Läs mer