Webb / Internet i mobilen |
Detta spår är delat i två delar. På tisdagen tar vi upp nya webbtillämpningar och affärsmodeller medan onsdagen ägnas åt frågor kring Internet i mobilen. Målgruppen för tisdagens seminarier är alla arbetar med eller på annat sätt är intresserade av möjligheterna med webbtillämpningar. Vi tar bland annat upp webb-TV som en informationskanal samt nya möjligheter att utveckla affärsmodeller kring upphovsrättsskyddat material. Onsdagens seminarier arrangeras i samarbete med tidningen Mobil:Business och handlar om mobil åtkomst till Internet, med speciellt fokus på utvecklingen av nya tjänster för mobila användare. Tekniska och affärsmässiga innovationer som kommer att ställa mycket höga krav på de aktörer som vill vara med och kämpa om morgondagens marknadsandelar. Du som deltar på det här spåret kommer att få se många spännande exempel på vad som händer kring mobila Internettjänster i Sverige och globalt. Målgruppen är alla som arbetar med eller är intresserade av sammansmältningen mellan mobiltelefoner och Internet.
SeminarierTisdag 21 oktober: Webb
11.00 När användarna skapar innehållet
Om inte användarna bidrog med innehåll skulle mycket av det nya på webben falla ihop. Och det gäller inte bara för Youtube och Facebook och andra omskrivna ”Web 2.0”-sajter, det finns många andra exempel – några av dem är svenska och dem får vi höra om under detta seminarium. Samtidigt har näringslivet upptäckt att användargenererat innehåll kan vara ett utmärkt verktyg för att skapa kontakt med kunderna och bygga lojala kundklubbar. Moderator: Från susning.nu till Wikipedia – en veteran berättar
Folkets synonymlexikon På bara några månader satte Internetanvändare helt utan språkkunnig experthjälp ihop ett synonymlexikon med kvaliteter som inget annat svenskt synonymlexikon har. Jag som organiserade det hela behövde bara generera en massa synonymförslag och sålla bort användarbidrag som försökte missbruka systemet. Detta är ett mycket effektivt sätt att få fram fria lexikon på. Vad blir nästa lexikonprojekt? Viggo Kann, professor, KTH PR i ett digitalt medielandskap - så når du dina målgrupper på nya sätt
13.40 Bortom gårdagens upphovsrätt: nya affärsmodeller Under 2008 har flera viktiga aktörer tagit initiativ för att främja att Internet som distributionsmedel för upphovsrättsligt skyddat material skall användas på ett lagligt sätt där mediet fördelar för konsumenterna tas tillvara samtidigt som rättighetshavarnas intressen respekteras. På seminariet kommer företrädare för tre av de viktigaste svenska initiativen i Sverige att ge en lägesrapport. Moderator: Henrik Nilsson, ISOC-SE Regeringens branschsamtal med rättighetshavare och Internetleverantörer Vad kan göras för att skapa bättre och mer konsumentvänliga affärsmodeller och vilka frivilliga lösningar kan rättighetshavare och Internetleverantörer komma överens om för att tillsammans minska den illegala fildelningen? Christoffer Démery, kansliråd Justitiedepartementet Licenslösningar för laglig fildelning Stims vill främja möjligheten för den som vill kunna ladda ner musik för eget bruk lagligt att välja ett Internetabonnemang som tillåter detta mot en högre månadsavgift. Det hela blir möjligt genom att Internetoperatören sluter ett licensavtal med Stim och andra rättighetshavare, på samma sätt som radiokanaler, affärskedjor och idrottsanläggningar redan gör. Kenth Muldin, vd Stim En svensk utvecklingsarena för digitala tjänster IT&Telekomföretagen och Swedish ICT Research arbetar tillsammans skapa en utvecklingsarena för företag, entreprenörer och representanter för svenskt teknik- och innovationsforskning. Vi vill gemensamt utveckla nya modeller för att erbjuda film, musik, spel och annat digitalt distribuerat innehåll. Pär Nygårds, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen Ljudinspelning (Inledningen saknas) Rörliga bilder på webben och i mobilen är ett snabbt växande fenomen som öppnar nya intressanta möjligheter för allt från reklam och underhållning till föreläsningar och medborgarinformation. Vi får lyssna till några stora leverantörer som berättar hur tekniken kan användas och även ta del av erfarenheter från användare som varit tidigt ute. Moderator: Jon Skjönsberg, JSK AB TV i dator och mobil Webb-tv och mobil-tv är två nya kanaler att nå kunder och anställda eller för samhällets aktörer att nå medborgarna. Med utgångspunkt i en aktuell kundinstallation berättar vi hur din organisation kan skapa nya möjligheter på ett roligare sätt. Ulf Nilsson, marknadschef, och Mia Sandell, Mobile Manager, Qbrick Verktyg för ökad demokratisering Rätt utnyttjat kan webb-tv både dokumentera och göra tillgängliga seminarier, fullmäktigemöten och andra viktiga möten inom både näringsliv och offentlig sektor. + Utnyttja flera kanaler - intranät, extern webb, mobila enheter Christoffer Dahl, kundansvarig Streamio Brottsrummet - så arbetar Brå med webbfilm Tina Rapp, som utvecklat Brottsförebyggande rådets ungdomssajt Brottsrummet.se, berättar om hur webbfilm bidrar till att sprida Tina Rapp, Brottsförebyggande rådet
Onsdag 22 oktober: Internet i mobilen09.00 Affärsmodellerna och morgondagens mobila spelplan Hur kan Internet i mobilen genomföras på ett kommersiellt och integritetsmässigt hållbart sätt?
Klarar myndigheterna av sina uppdrag för att tillgodose medborgarnas önskemål om offentlighet, säkerhet och tillförlitlighet när Internet blir mobilt? Moderator: Linus Brohult, chefredaktör mobil:Business Paneldebatt
Mobilen är den personliga terminal som persondatorn aldrig riktigt blev. Tekniken och det dynamiska innehållet är redan på plats, men framgångsrika mobila tjänster kläms inte ner i telefonerna med skohorn. Enkelhet, gränssnittsutveckling och hänsynstagande till sociala nätverksfunktioner för detta högst personliga medium är det som särskiljer bra tjänster från dåliga. Moderator: Linus Brohult, chefredaktör mobil:Business Panel
13.40 Mobilmedia och underhållning
Tv, radio och musik flyttar in i telefonerna. Annonsmarknaden genomgår en metamorfos. Public service får en ny, personlig plattform för sin distribution. Men hur kommer det att fungera i praktiken, och vad måste myndigheter, produktionsbolag och mediebyråer göra för att möta den nya verkligheten? Moderator: Linus Brohult, chefredaktör mobil:Business Paneldebatt
Bilder
När användarna skapar innehållet |