Webb / Internet i mobilen

Detta spår är delat i två delar. På tisdagen tar vi upp nya webbtillämpningar och affärsmodeller medan onsdagen ägnas åt frågor kring Internet i mobilen.

Målgruppen för tisdagens seminarier är alla arbetar med eller på annat sätt är intresserade av möjligheterna med webbtillämpningar. Vi tar bland annat upp webb-TV som en informationskanal samt nya möjligheter att utveckla affärsmodeller kring upphovsrättsskyddat material.

Onsdagens seminarier arrangeras i samarbete med tidningen Mobil:Business och handlar om mobil åtkomst till Internet, med speciellt fokus på utvecklingen av nya tjänster för mobila användare. Tekniska och affärsmässiga innovationer som kommer att ställa mycket höga krav på de aktörer som vill vara med och kämpa om morgondagens marknadsandelar. Du som deltar på det här spåret kommer att få se många spännande exempel på vad som händer kring mobila Internettjänster i Sverige och globalt. Målgruppen är alla som arbetar med eller är intresserade av sammansmältningen mellan mobiltelefoner och Internet.

 

Seminarier

Tisdag 21 oktober: Webb

 

11.00 När användarna skapar innehållet

Ljudinspelning

Joakim JardenbergOm inte användarna bidrog med innehåll skulle mycket av det nya på webben falla ihop. Och det gäller inte bara för Youtube och Facebook och andra omskrivna ”Web 2.0”-sajter, det finns många andra exempel – några av dem är svenska och dem får vi höra om under detta seminarium.

Samtidigt har näringslivet upptäckt att användargenererat innehåll kan vara ett utmärkt verktyg för att skapa kontakt med kunderna och bygga lojala kundklubbar.

Moderator: Joakim Jardenberg, Mindpark

Från susning.nu till Wikipedia – en veteran berättar

Lars Aronson




Lars Aronson, susning.nu

Bilder

Folkets synonymlexikon

viggo_kann.gifPå bara några månader satte Internetanvändare helt utan språkkunnig experthjälp ihop ett synonymlexikon med kvaliteter som inget annat svenskt synonymlexikon har. Jag som organiserade det hela behövde bara generera en massa synonymförslag och sålla bort användarbidrag som försökte missbruka systemet. Detta är ett mycket effektivt sätt att få fram fria lexikon på. Vad blir nästa lexikonprojekt?

Viggo Kann, professor, KTH

Bilder

PR i ett digitalt medielandskap - så når du dina målgrupper på nya sätt

Fredrik Pallin


Fredrik Pallin, vd Mahir PR

Bilder

 

13.40 Bortom gårdagens upphovsrätt: nya affärsmodeller

Ljudinspelning

Under 2008 har flera viktiga aktörer tagit initiativ för att främja att Internet som distributionsmedel för upphovsrättsligt skyddat material skall användas på ett lagligt sätt där mediet fördelar för konsumenterna tas tillvara samtidigt som rättighetshavarnas intressen respekteras. På seminariet kommer företrädare för tre av de viktigaste svenska initiativen i Sverige att ge en lägesrapport.

Moderator: Henrik Nilsson, ISOC-SE

Regeringens branschsamtal med rättighetshavare och Internetleverantörer

Vad kan göras för att skapa bättre och mer konsumentvänliga affärsmodeller och vilka frivilliga lösningar kan rättighetshavare och Internetleverantörer komma överens om för att tillsammans minska den illegala fildelningen?

Christoffer Démery, kansliråd Justitiedepartementet

Bilder

Licenslösningar för laglig fildelning

Stims vill främja möjligheten för den som vill kunna ladda ner musik för eget bruk lagligt att välja ett Internetabonnemang som tillåter detta mot en högre månadsavgift. Det hela blir möjligt genom att Internetoperatören sluter ett licensavtal med Stim och andra rättighetshavare, på samma sätt som radiokanaler, affärskedjor och idrottsanläggningar redan gör.

Kenth Muldin, vd Stim

En svensk utvecklingsarena för digitala tjänster

IT&Telekomföretagen och Swedish ICT Research arbetar tillsammans skapa en utvecklingsarena för företag, entreprenörer och representanter för svenskt teknik- och innovationsforskning. Vi vill gemensamt utveckla nya modeller för att erbjuda film, musik, spel och annat digitalt distribuerat innehåll.

Pär Nygårds, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen

Bilder


15.30 Webb-TV

Ljudinspelning (Inledningen saknas)

Jon SkjönsbergRörliga bilder på webben och i mobilen är ett snabbt växande fenomen som öppnar nya intressanta möjligheter för allt från reklam och underhållning till föreläsningar och medborgarinformation. Vi får lyssna till några stora leverantörer som berättar hur tekniken kan användas och även ta del av erfarenheter från användare som varit tidigt ute.

Moderator: Jon Skjönsberg, JSK AB

TV i dator och mobil

Ulf NilssonMia SandellWebb-tv och mobil-tv är två nya kanaler att nå kunder och anställda eller för samhällets aktörer att nå medborgarna. Med utgångspunkt i en aktuell kundinstallation berättar vi hur din organisation kan skapa nya möjligheter på ett roligare sätt.

Ulf Nilsson, marknadschef, och Mia Sandell, Mobile Manager, Qbrick

Bilder

Verktyg för ökad demokratisering

Christoffer DahlRätt utnyttjat kan webb-tv både dokumentera och göra tillgängliga seminarier, fullmäktigemöten och andra viktiga möten inom både näringsliv och offentlig sektor.

+ Utnyttja flera kanaler - intranät, extern webb, mobila enheter
+ Skapa översiktliga filmrum för webb-tv
+ Integration av video i befintligt CMS
+ Erfarenheter från en kundinstallation

Christoffer Dahl, kundansvarig Streamio

Brottsrummet - så arbetar Brå med webbfilm

Tina RappTina Rapp, som utvecklat Brottsförebyggande rådets ungdomssajt Brottsrummet.se, berättar om hur webbfilm bidrar till att sprida
kunskaper mot brott bland ungdomar i hela landet.

Tina Rapp, Brottsförebyggande rådet

Bilder

 

Onsdag 22 oktober: Internet i mobilen

09.00 Affärsmodellerna och morgondagens mobila spelplan

Ljudinspelning

Mobli:Business

linus_brohult.gifHur kan Internet i mobilen genomföras på ett kommersiellt och integritetsmässigt hållbart sätt?

  • Hur ser innehållsleverantörernas affärslogik ut och var tjänas egentligen pengarna? Tar operatörerna sitt ansvar som betalningsförmedlare?

Klarar myndigheterna av sina uppdrag för att tillgodose medborgarnas önskemål om offentlighet, säkerhet och tillförlitlighet när Internet blir mobilt?

Moderator: Linus Brohult, chefredaktör mobil:Business

Paneldebatt


Jonas Bredin, Telenor

Bilder

fredrik_nystrom.gif






Fredrik Nyström, CEO PlusFourSix

oskar_ohrstrom.gif






Oskar Öhrström, jurist Datainspektionen

Bilder

per_bergstrand.gif






Per Bergstrand, Post- och Telestyrelsen

Bilder

patrik_centillini.gif






Patrik Centillini, affärsutvecklare Bankgirocentralen

Bilder


11.00 Hela Internet, på ett helt nytt sätt

Ljudinspelning

mb-logo-red.jpg

linus_brohult.gifMobilen är den personliga terminal som persondatorn aldrig riktigt blev. Tekniken och det dynamiska innehållet är redan på plats, men framgångsrika mobila tjänster kläms inte ner i telefonerna med skohorn. Enkelhet, gränssnittsutveckling och hänsynstagande till sociala nätverksfunktioner för detta högst personliga medium är det som särskiljer bra tjänster från dåliga.

Moderator: Linus Brohult, chefredaktör mobil:Business

Panel

hans_ovesen.gif






Hans Ovesen, Vice President Industry Relations, Ericsson

joakim_jardenberg.gif






Joakim Jardenberg, CEO Mindpark

anna_grandt.gif






Anna Grandt, Head of Interactive Research, Ocean Observations

Bilder

erich_hugo.gif






Erich Hugo, affärsutvecklingschef Nokia

Bilder

13.40 Mobilmedia och underhållning

Ljudinspelning

Mobil:Business

linus_brohult.gifTv, radio och musik flyttar in i telefonerna. Annonsmarknaden genomgår en metamorfos. Public service får en ny, personlig plattform för sin distribution. Men hur kommer det att fungera i praktiken, och vad måste myndigheter, produktionsbolag och mediebyråer göra för att möta den nya verkligheten?

Moderator: Linus Brohult, chefredaktör mobil:Business

Paneldebatt

kurt_sillen.gif






Kurt Sillén, Vice President Ericsson

Bilder

Bilder

Bilder

Bilder

Bilder

Patrik Nilsson, chef Mobile Devices Business Unit EMEA Adobe

hans_eriksson.gif






Hans Eriksson, Nordenchef Myspace

patrik_fagerlund.gif






Patrik Fagerlund, Grundare Widespace

Bilder

joachim_alvarez.gif






Joachim Alvarez, Product Manager Bonnier Kupongmedia / Splashi

Bilder

madeleine_thun.gif






Madeleine Thun, affärsutvecklare TV4

Bilder

När användarna skapar innehållet
 

Nyheter

2008-11-18 TV var där
SvT:s Rapport besökte Internetdagarna 2008 för att intervjua
Läs mer
2008-11-17 Säkerhet lockade flest
Säkerhetsspåret på Internetdagarna 2008 lockade över 600
Läs mer
2008-10-27 Presentationer och ljudfiler
Alla presentationer som skickades in
Läs mer
2008-10-14 Statistik i Bredbandskollen
På Internetdagarna visas för första gången
Läs mer
2008-10-14 Fältström ersätter Geoff Huston
Geoff Huston har fått förhinder och kan inte 
Läs mer