21 Nov
Sociala medier i förändring Arrangörer Maria Zerihoun & Behrang Kianzad

I hjärtat av det digitala finns det sociala. Sociala medier har på mindre än tio år etablerat sig i våra liv, verksamheter och politiska sfärer som en omvälvande medial kraft. En kraft som påverkar bland annat hur vi förhåller oss, konsumerar nyheter, marknadsför produkter och tjänster och engagerar oss i olika aktiviteter.

Här hittar du alla presentationer från dagen.

Kort och gott, sociala medier har inneburit en medial revolution på gott och ont och vår digitala samtid har förändring som tillstånd.

Det är utgångspunkten för en heldag om sociala medier anno 2016, där vi dels summerar och dels blickar framåt. Vi har samlat några av Sveriges mest intressanta personer och case för att åskådliggöra möjligheter och utmaningar inom sociala medier idag och imorgon.

Hashtagg: #SoMe2016

Plats A1

Keynote-sessions

Talare

  • Juliana Rotich

    Juliana Rotich är en kenyansk datavetare och it-entreprenör. Hon är främst känd för att ha utvecklat Ushahidi, en webbapplikation för att snabbt samla och visualisera medborgargenererad information om krig, naturkatastrofer och liknande kriser. Juliana Rotich är därtill en flitig bloggare och debattör, främst inom frågor som rör vår miljö och teknikanvändningen på den afrikanska kontinenten. Läs mer

  • Christian Heilmann

    Chris Heilmann har ägnat en stor del av sitt aktiva yrkesliv åt att göra webben bättre. Han har en bakgrund som radiojournalist men har framförallt arbetat med att förbättra flertalet stora, internationella webbplatser. Som den öppen källkodsfantast Chris Heilmann är var det många som höjde på ögonbrynen när han nyligen lämnade Mozilla och började arbeta för Microsoft med deras nya webbläsare. Läs mer

Plats M1

Fika

Plats A4

Introduktion och start Läs mer

Deltagarna hälsas välkomna och en kortare introduktion hålls av dagens två moderatorer. Efter det blir det 30 minuter aktuell trendspaning.

Talare

  • Maria Zerihoun   Social Media specialist

    Maria har jobbat professionellt med internet sedan den var en fluga och brinner idag för användarnyttan, innehållsutveckling och det gränsöverskridande med internet. En annan viktigt drivkraft är att dela digital kunskap och erfarenhet. Det har bland annat resulterat i det ideela initiativet WPkafe.se och ett antal utbildningar i WordPress och sociala medier i Etiopien. Läs mer

  • Behrang Kianzad

    Behrangs professionella bana på internet började 1998 som redaktör och reporter på en nättidning. Han har sedan dess haft digitala medier som huvudsakligt arbetsverktyg. Som mediekonsult har han arbetat på uppdrag av organisationer och företag med inriktning på digitala kampanjer, plattformar, strategi och utvärdering. På senare tid har han blivit mer intresserad av juridiken kring sociala medier, frågor om yttrandefrihet och framtiden för medborgarjournalistik som den kallades en gång. Läs mer

Plats A4

Trendspaningar med Annika Lidne och Nils Gustavsson Läs mer

Idag är vi 2,3 miljarder aktiva användare av sociala medier globalt. Bara Facebook och Whatsapp hanterar 5,6 miljarder meddelanden per dag. I Sverige ökar användningen av sociala medier år efter år. Spännande? Utmanande? Nydanande? Vi har bett en forskare och en IT-konsult att ruska om spåglaset och sia om sociala mediers framtid.

Talare

Plats A4

Facebook – Framtiden för kommunikation? Läs mer

Facebook är kungen. Punkt! Så även på Internetdagarna. Under mer än en timme låter vi därför Facebook ogenerat inta centrum för att skärskådas. Och det våra experter inte tar upp har du en möjlighet att själv adressera. En session du helt enkelt inte får missa.

Cracking the code: ROI/Marknadföring - 15 min

Cracking the code: Facebook i framtiden - AI, bootar och VR - 15 min

Facebook Live: du ställer frågorna och våra experter svarar - 10 min

Talare

  • Ashkan Fardost   Forskare, föreläsare och rådgivare

    Ashkan började sin digitala resa i början på 2000-talet: genom att göra musik med mjukvara och growth-hacka Napster spred han sin musik världen över och landade ett skivkontrakt med EMI och Armada Music som 17-åring. Sedan dess har Ashkan involverat sig i teknologivärlden. Han har bland annat en doktorsexamen i kemisk katalys från Uppsala Universitet och har grundat och konsultat startups. Idag föreläser han globalt och investerar i startups. Ashkan är delägare i Tannak, ett svenskt bolag som kopplar upp djur och infrastruktur till internet i miljöer där det varken finns el eller mobiltäckning.
    Läs mer

  • Annelie Näs   Produktägare & medgrundare till aQlue

    Annelie är en entreprenör som brinner för att skapa fantastiska digitala kundupplevelser genom analys och optimering. Hon har under de senaste åren jobbat med bland annat Elite Hotels, Halebop och Odd Molly. Idag är hon produktägare och medgrundare för aQlue som mäter värdet av din digitala marknadsföring, dessutom är hon ansvarig för kursen webbanalys på Berghs School of Communication. Läs mer

  • Simon Beyer   Chief Strategy Officer

    Simon Beyer är Chief Strategy Officer på Ingager, som hjälper företag att skapa konkreta resultat från Facebook och Instagram. Under de senaste åtta åren har Simon arbetat inom en rad företag med fokus på digital strategi och marknadsföring. Utöver arbetet på Ingager är Simon även kursansvarig på Berghs School of Communication där han leder kursen Digital Marknadskommunikation som riktar sig mot Professionals. Läs mer

Plats M1

Lunch

Plats A1

Keynote-session

Talare

  • Mikko Hyppönen

    Det blir ett kärt återseende för flera besökare när vi i år igen får uppleva Mikko Hyppönen, en av världens främsta datasäkerhetsexperter och forskningschef på det finländska datasäkerhetsföretaget F-Secure. Han har skrivit om sin forskning för bland annat New York Times och Wired och sitter därtill i styrelsen för Nordic Business Forum. Läs mer

Plats A4

Paneldebatt: Sociala medier, dagens mediakonsumenter och framtiden för mediaföretag. Läs mer

Är sociala medier en välsignelse eller en förbannelse för den svenska mediabranschen? Hur påverkar det befintliga affärsmodeller, och hur påverkar det framtida dito? I takt med att våra användarbeteenden ändrats så måste verksamheter anpassa såväl sin marknadsföring, organisation som övergripande tänk? Vad kan andra branscher lära sig av mediabranschen? Är vi alla slavar under Facebook och andra sociala mediagiganter?  Våra experter reder ut.

Moderator(er)

  • Behrang Kianzad

    Behrangs professionella bana på internet började 1998 som redaktör och reporter på en nättidning. Han har sedan dess haft digitala medier som huvudsakligt arbetsverktyg. Som mediekonsult har han arbetat på uppdrag av organisationer och företag med inriktning på digitala kampanjer, plattformar, strategi och utvärdering. På senare tid har han blivit mer intresserad av juridiken kring sociala medier, frågor om yttrandefrihet och framtiden för medborgarjournalistik som den kallades en gång. Läs mer

Talare

  • Brit Stakston   Mediestrateg, författare, debattör

    Brit Stakston är mediestrateg med lång erfarenhet av både engagemang och digital kommunikation. Hon har arbetat med företag, organisationer och individer för att öka deras synlighet i digitala plattformar. Hon har även varit rådgivare till f.d. it-minister Anna-Karin Hatt i utformandet av den digitala agendan för Sverige. Läs mer

  • Olle Lidbom   Medieanalytiker och kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp

    Medieanalytiker och kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp (Norstedts och Rabén & Sjögren). Ofta anlitad expert i TV4, SVT, Sveriges Radio samt morgonpress. Specialområden bland annat dagstidningar, tidskrifter, sociala media, tidskrifter, tv-utveckling, teknik, annonsmarknad och digital samhällsutveckling.
    Läs mer

  • Karin Ekman   Chef sociala kanaler Nyhetsdivisionen SVT

    Karin Ekman har arbetat med att utveckla SVT Nyheters dialogjournalistik och sociala strategi sedan 2013. Var operativt ansvarig för #dinröst-projektet - SVT:s valprojekt i dialog med publiken 2014. Bakgrund inom samhälls- och opinionsjournalistiken. Varit chefredaktör och ansvarig utgivare för tidskriften Bang. Grundade debattsajten Newsmill 2008 och har varit projektledare för SVT:s Debatt och SVT Opinion. Är idag chef för sociala kanaler hos Nyhetsdivisionen på SVT. Läs mer

  • Robert Brännström   Chefredaktör, ansvarig utgivare och medgrundare

    Robert Brännström är chefredaktör för KIT – Sveriges mest uppmärksammade digitala journalistiska satsning de senaste åren. Innan dess arbetade han som publisher på Bonnier Tidskrifter Digitala Medier och som chefredaktör för IDG.se.
    Läs mer

Plats M1

Fika

Plats A4

Fördjupning: Sociala medier i förändring Läs mer

Genom kaninhålet - en titt på sociala medier i morgon (engelska)

Vilka är de största användartrenderna i alla dessa sociala mediakanaler bakom de fem största? Vad svänger just nu i andra delar av den sociala media världen bortom USA och Europa och vad bör vi i så fall ha koll på? 
Vi bad en av Sveriges kreativaste kommunikationsbyråer att göra en resa och berätta vad de fick för intryck. 

Social content marketing: Proffstipsen som du bara inte kan vara utan!

Innehåll är vad som ger liv till sociala medier. Sociala medier håller mer och mer på att bli en huvudsaklig marknadsföringskanal och marknadsföring är ju som bäst när det fokuserar på innehåll och ger relevans för mottagaren. En av Sveriges vassaste sociala media byråer delar med sig av sina erfarenheter krig innehållsstrategi, innehållsmarknadsföring och skärningspunkten med sociala medier.

Talare

  • Anders Hallén   Chief Innovation Officer

    Som en av grundarna till Edelman Deportivo har Anders genom åren ansvarat för projekt som en robot som rakar människor över nätet, en bil som drivs av kärlek, en app som dämpar panikångest, en twitterklänning och en virtuell fyllesexfilm - bara för att nämna några. Nu har han, tillsammans med några kollegor, dock genomfört sitt kanske läskigaste uppdrag hittills: tittat in i framtiden för sociala medier. Häng med! Läs mer

  • Hanaw Rashid   Content marketing-ansvarig

    The Amazing Society är en sociala medier-byrå nischad inom reklam och mediaköp i de snabbast växande kanalerna idag. Hanaw är content marketing-ansvarig på The Amazing Society och har arbetat med digital kommunikation i över tio år. Hanaw figurerar flitigt i media, bland annat som digital strateg i morgonsoffan på Nyhetsmorgon. Läs mer

Plats A4

Nära inblickar: Sociala medier som arbetsfält Läs mer

Därför flyttade vi ut vårt intranät till FB @ Work 

Varför skulle något företag vilja lägga sin internkommunikation utanför sin egen domän? Och om man nu bestämmer sig för att göra det, varför väljer man då Facebook?! Det kan Telenor svara på och inte nog med det, så tar med oss på resan hur de kom fram till det beslutet som de var först med i Sverige. Häng med till framtiden?

YouTubers är här och med dem nästa generation mediakonsumenter

Igår var det TV-kanalerna som hade både publikens och annonsörernas uppmärksamhet. Idag har vi YouTube-stjärnor som når hundratusentals prenumeranter. Vi bad nästa generations digitala mediahus att dela med sig vad de såg potentialen låg när de startade och vad den är idag och framförallt, vad den kommer vara imorgon.

Håll ut, snart behöver du inte se kompisens kattbilder längre tack vare Yamba!

Sociala medier har blivit tonåring och så även dess användare. Vi vet vilken information vi vill ha, hur vi vill ha det och ifrån vem vi vill ha den. Men hur kommer det sig att de stora elefanterna fortfarande envisas med tjänster som dränker oss i onödig information och kräver ett aktivt sökande? Det blev startskottet för Yamba. Mer än så berättar vi inte!

Konsten att vara snabb – och långsiktig

Varför vill människor gå gåvor till en särskild hjälporganisation? För att den jobbar långsiktigt, eller för att den reagerar snabbt när katastrofen sker? Förmodligen både och. Detsamma kan sägas om följare i sociala medier. Sverige för UNHCR berättar om det dagliga arbetet, snabbfotad strategi och hur de jobbar för att få följare att gilla inlägg om krig, lidande och katastrofarbete.

Talare

  • Pia Lindhe   Chief Communication Officer

    Pia Lindhe joined Telenor in October 2015 as Chief Communication Officer, responsible for Communication, Public Affairs & Sustainability. Prior to joining Telenor, Pia worked for 6 years at Philips as Nordic Head of Brand, Communication & Digital. Läs mer

  • John Zerihoun   CEO/Founder

    John Zerihoun är serieentreprenören som genom sitt VC-bolag Capboom grundar och investerar i startups. Efter att ha spenderat nästan halva livet utomlands, är han i Sverige fortfarande relativt okänd men förekommer flitigt vid olika entreprenörskapsevent runtom i Europa där han håller olika workshops, keynote eller agerar domare. Tittar man längre ner på CV:t hittar man en mångårig karriär i finans, både institutionellt och akademiskt.
    Läs mer

  • Vigor Sörman   Founder & CEO

    Vigor Sörman har jobbat i över 10 år i den traditionella tv-industrin. För 4 år sedan startade han det digitala mediahuset Splay som idag har över 230 miljoner visningar i månaden på YouTube och över 330 miljoner följare på Instagram. Splay jobbar nära varumärken för att hjälpa dem att skapa ett innehåll i sociala medier som får räckvidd och ger effekt. Läs mer

  • Robin Alvarsson   Social Media & Donor Communication Manager

    Robin Alvarsson jobbade som nyhetsjournalist i sex år innan han bytte inriktning mot sociala medier. Nu har han ansvaret för Sverige för UNHCR:s kanaler. Där jobbar han bland annat med content, strategi, kampanj och insamling. Sverige för UNHCR samlar in pengar och ökar medvetenheten för flyktingars situation. UNHCR, FN:s flyktingorgan, finns i 126 länder världen över. Läs mer

Plats A1
Språk English

Bonus-session: Edward Snowden

Den tidigare CIA-anställde Edward Snowden blev ett världsnamn när han 2013 läckte topphemliga dokument som påvisade existensen av storskaliga övervakningsprojekt. Nu får du som besöker Internetdagarna möjlighet att möta den amerikanske visselblåsaren och lyssna till hans egna ord genom videolänk.

Talare

  • Edward Snowden   Visselblåsare

    Visselblåsaren och Right Livelihood-pristagaren Edward Snowden gör ett unikt framträdande på Internetdagarna via länk från Moskva. Framträdandet arrangeras av Amnesty International och Right Livelihood-stiftelsen. Läs mer

Plats M1

Mingel

Anmälan

Att gå på ett evenemang på Internetdagarna kostar endast 1 000 kronor (ex moms). Varje evenemang har ett begränsat antal platser – först till kvarn. Passa också på att gå på något av de evenemang som arrangeras den andra dagen! Ta en titt på evenemangssidan – vi hoppas att du hittar något för dig under båda Internetdagarnas dagar.

Möjlighet att anmäla sig kommer upp på internetdagarna.se i höst.